Hoe dikmakend is jouw huis? 3 Valkuilen

voorraad Brickhouse

Hoe dikmakend is jouw huis? 3 Valkuilen

De wereld om ons heen is verleidelijk genoeg. Overal, maar dan ook echt overal is er eten beschikbaar. In grote hoeveelheden, met veel vet en suiker, op elk gewenst tijdstip van de dag en tegen een aantrekkelijk prijsje. Maar hoe is het bij jou thuis gesteld? Breng jij jezelf daar ook constant in verleiding? De 3 grootste valkuilen:

  1. Te veel eten op voorraad hebben. Hoe meer je op voorraad hebt, hoe meer je er van gebruikt. Dat geldt niet alleen voor eten, maar ook voor bijvoorbeeld schoonmaakmiddel en toiletpapier. Een grote voorraad is helemaal niet nodig. De gemiddelde afstand in Nederland tot een supermarkt is nog geen kilometer. Als je echt iets nodig hebt, ben je er zo. Wat je niet in huis hebt, eet je niet. En haal ook niet alvast die lekkere koeken in huis voor de visite van volgende week. Grote kans dat je ze tegen die tijd allang op hebt.
  2. Eten in het zicht en voor het grijpen leggen. Mensen nemen gemiddeld zo’n 200 eetbeslissingen op een dag. Iedere keer als je oog weer valt op die snoeppot die je op het aanrecht hebt staan, moet je weer bedenken of je er wel of niet eentje zult nemen. Breng jezelf niet onnodig in verleiding, en zet snoeppotten, koektrommels, bonbonschaaltjes e.d. niet op tafel, en niet ergens in het zicht. Hou er een ‘clean-aanrecht-policy’ op na.
  3. Eten per ongeluk tegenkomen als je iets anders uit de kast pakt. Kom jij als je een theezakje pakt automatisch het pak koekjes tegen? Of als je een glas pakt, zie je dan meteen de zak met pinda’s liggen? Berg al je lekkernijen op 1 speciale plek op, en zorg dat je die niet ‘toevallig’ tegen kunt komen.

Nog meer tips over afvallen? Kijk op 12 tips