Hoe ziet het lesprogramma er uit?
Op zestien dagen verspreid over 10-12 maanden heb je les, van 9.30 tot 16.30 uur. Daarnaast heb je twee ochtenden een toets. Tussendoor bereid je de lesdagen thuis voor en werk je aan opdrachten. Ook begeleid je een cliënt bij het afvallen en breng je het geleerde zo meteen in praktijk. Tijdens de lesdagen heb je twee keer intervisiebijeenkomsten waarin je je kennis en ervaringen kunt delen met je mede-deelnemers. Na de opleiding kun je deze intervisiebijeenkomsten desgewenst voortzetten. Onze ervaring is dat het heel prettig is te sparren met vakgenoten.
Tijdens de lesdagen komen vier belangrijke thema’s aan bod: leefstijl, gedragsverandering, coaching en werken in de praktijk als leefstijlcoach. De thema’s laten we in het lesprogramma niet een voor een aan bod komen, maar wisselen we met elkaar af. Zo kun je wat je over het ene thema leert, direct toepassen bij een ander thema. Je gebruikt de kennis over effectieve gedragsveranderingstechnieken bijvoorbeeld in de lesdagen over coaching.
Wat komt er per thema allemaal aan bod?
In de lesdagen leer je veel en ga je ook meteen aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Wat er precies aan bod komt? Je leest het hier.
Leefstijl
Verspreid over zes en een halve lesdag gaan we in op de verschillende kenmerken van een gezonde leefstijl:
- Eén dag besteden we aan de BRAVO-gedragingen en hun relatie met ziekte en gezondheid. Ook leer je over het concept positieve gezondheid.
- Twee dagen staan we stil bij voeding. Onderwerpen die aan bod komen zijn: macro- en micronutriënten, antropometrische meetmethoden, cholesterol, bloedglucose en hormonale veranderingen. Ook leer je voedingspatronen analyseren en hierover te adviseren. En feiten en fabels over voeding en afvallen passeren de revue.
- Stress, slapen, ontspanning en vitaliteit komen aan bod gedurende twee lesdagen. Wanneer spreek je van stress-gerelateerde klachten, welke modellen zijn er over stress, hoe zit het met de hartslag en bloeddruk? Wat is een gezond slaappatroon? Interventies komen aan bod en we kijken wat vitaliteit betekent en hoe je het kunt meten. Ten slotte besteden we aandacht aan work-life balance en timemanagement.
- Een dag leer je meer over bewegen: wat is de fysiologie van bewegen en hoe maak je een beweegplan op maat?
- Tot slot gaan we een halve dag in op interventies voor het stoppen met roken.
Jij als coach
Het leren werken als coach is feitelijk verdeeld over twee modules: de module Jij als coach en de module Gedragsverandering. Je coacht je cliënt bij het veranderen van zijn gedrag, en je doet dit op basis van evidence-based gedragsveranderingstechnieken. In de module Jij als coach staat de gespreksvoering centraal. Gedurende vier dagen staan we stil bij de relatie tussen coach en cliënt en verschillende coachingstechnieken:
- Tijdens de eerste coachingslesdag gaan we in op gesprekstechnieken om de cliënt te motiveren tot gedragsverandering.
- Wat is belangrijk in de relatie tussen coach en cliënt? Tijdens de tweede dag van deze module introduceren we het coachingsmodel dat we in de opleiding gebruiken. Je oefent met de eerste fasen van het model: het maken van afspraken, het onderzoeken van het probleem en het formuleren van doelen voor de coaching.
- Op dag drie van deze module komen de volgende fasen van het coachingsmodel aan bod: het opstellen van een begeleidingsplan, het monitoren van de voortgang en het toewerken naar afronding van de coaching. Iedere coach krijgt te maken met weerstand. Waar komt weerstand vandaan en hoe ga je er als coach mee om?
- Op de vierde dag richten we ons op groepen. Waar moet je op letten en hoe begeleid je groepsprocessen?
-
Gedragsverandering
We helpen je in drie en een halve dag om jouw handelen als coach te onderbouwen met bewezen gedragsveranderingstechnieken. Je vertrekt vanuit de theorie en leert deze toe te passen bij jouw coaching in de dagelijkse praktijk.
- Hoe zet je een positieve leefstijlverandering in? Motivatie en drijfveren staan deze lesdag centraal. Ook behandelen we theorie over het stellen van doelen.
- Op de tweede dag komen zelfmanagement en zelfcontroletechnieken aan de orde: Een positieve intentie wordt niet automatisch omgezet in gedrag. Welke technieken zijn er om de kans op gedragsverandering te vergroten? En wat doe je in het geval van een obesogene omgeving, die mensen stimuleert om veel te eten en weinig te bewegen? Hoe kunnen nudgingtechnieken helpen om dit ongezonde gewoontegedrag te doorbreken en gezond gedrag gemakkelijk en aantrekkelijk te maken?
- Ook richten we ons een halve lesdag op doelgroepen die wat extra aandacht nodig hebben. Sommige cliënten hebben moeite om informatie over gezondheid te verkrijgen, begrijpen en toe te passen. Hoe help je ze?
- Ten slotte besteden we een lesdag aan terugval. Bij iedere gedragsverandering horen momenten van terugval. Hoe voorkom je deze zo veel mogelijk en hoe leer je jouw cliënten ermee om te gaan?
Jouw praktijk
Gedurende de opleiding werk je aan je plannen voor de toekomst als leefstijlcoach en schrijf je jouw praktijkplan. We besteden hieraan drie lessen van ongeveer twee uur en daarnaast een hele lesdag. Aan het eind van de opleiding presenteer je jouw plan voor de toekomst als leefstijlcoach aan de anderen.
- Als eerste gaan we het werkveld van de leefstijlcoach bekijken. Met wie heb je te maken?
- In de tweede les gaan we het hebben over jou als ondernemer. Welke ondernemerskwaliteiten heb je? Je maakt onder andere een SWOT-analyse. Ook als je binnen een organisatie werkt moet je ondernemerskwaliteiten hebben om leefstijlcoaching binnen jouw organisatie of bedrijf op de kaart te zetten.
- Lesdag drie gaat over jouw missie, visie, doelgroep en communicatie en marketing. Wie wil je bereiken en waarom? Welke communicatiekanalen gebruik je en wat doe je met social media?
- De vierde les behandelt financiële zaken: hoe maak je een offerte en hoe bereken je een faire prijs voor je diensten?