Leefstijl in de zorg wordt steeds belangrijker. Binnen de zorgverlening verschuift de focus van uitsluitend ziekte en zorg naar preventie, aanpassen, functioneren, eigen regie en zelfmanagement. Denk bijvoorbeeld aan de rol van leefstijl bij de behandeling van diabetes. Maar leefstijl speelt bijvoorbeeld ook een rol bij hart- en vaatziekten (cardiologie), longziekten, kanker (oncologie) en chronische pijnbestrijding.
Een gezonde leefstijlaanpassing kan heel wat opleveren voor je patiënt. Coaching op leefstijl en gedrag brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Misschien vind je het moeilijk om leefstijl bespreekbaar te maken en wil je vooral aansluiten op de wensen en behoeften van de patiënt. Of misschien vind je je eigen leefstijl niet perfect en vind je het daarom niet gepast om over de leefstijl van de patiënt te beginnen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook verpleegkundigen die aangeven dat ze kennis en vaardigheden missen om adequaat met de leefstijl van hun patiënten aan de slag te gaan.
Deze training helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte. Dit vanuit een positieve benadering. Tijdens de training leer je over de psychologie achter leefstijlverandering. Je krijgt les over evidence-based gedragsveranderingstechnieken en leert hoe je deze op een praktische manier inzet tijdens je begeleiding.
DE VOLGENDE ONDERWERPEN KOMEN ONDER MEER AAN BOD:
- Positieve gezondheid
- Leefstijl en gedrag
- Zelfmanagement en zelfzorg
- Therapietrouw
- Motivatie voor gedrag
- De kloof tussen intentie en gedrag
- Omgaan met terugval
- Gezondheidsvaardigheden
- Motiverend coachen
- Beweging
- Vitaliteit
- Voeding
- Stress en ontspanning
- Slaap
- Verpleegkundige leefstijlinterventies
- Rol van de verpleegkundige ten aanzien van leefstijl
De training is flexibel (blended learning). Dat wil zeggen dat je 4 lesdagen volgt op locatie en dat je daarnaast een aantal e-learning modules doorloopt op een moment dat het jou goed uitkomt.
De training is bovendien praktijkgericht, waarbij evidence-based theorie en praktische toepassing elkaar afwisselen. Tijdens de training krijg je veel praktische tools aangereikt die je meteen in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken.
DAG 1 MOTIVATIE VOOR LEEFSTIJL- EN GEDRAGSVERANDERING
Tijdens de eerste lesdag kijken we hoe leefstijlbegeleiding past in de holistische zorg die jij als verpleegkundige biedt. Wat levert een leefstijlaanpassing op voor je patiënt? Maar ook: welke barrières zijn er nog om als verpleegkundige met leefstijl en leefstijlbegeleiding aan de slag te gaan in je werk en hoe ga je daarmee om?
Vervolgens gaan we in op gedragsverandering. Die verloopt in verschillende fasen. Hoe kun jij als verpleegkundige jouw patiënt daarbij ondersteunen? En hoe kun je de intrinsieke motivatie voor een leefstijlverandering versterken? We duiken in de drijfveren en motivatie voor gedrag en oefenen met evidence-based tools om dit in praktijk op een gemakkelijke manier in kaart te brengen. We gaan in op het stellen van doelen en hoe je dat zo motiverend mogelijk kunt doen. Belangrijk uitgangspunt is een positieve benadering waarbij je de patiënt versterkt in plaats van dat je moet pushen en er uiteindelijk toch niets verandert.
De wijze van begeleiding die bij gedragsverandering past, is die van ‘Motivational Interviewing’ ofwel ‘Motiverende Gespreksvoering’. Motiveren is een gespreksstijl die ervan uitgaat dat de patiënt alle antwoorden al in zich heeft. Als verpleegkundige leer je om met de juiste houding motivatie te ontlokken. Wat zijn de basisprincipes van motiveren? Hoe start je een gesprek over leefstijl en waar kun je op letten om weerstand te voorkomen?
DAG 2 POSITIEF EN OPLOSSINGSGERICHT COACHEN
Op dag 2 staat de wijze van begeleiden en gespreksvoering staat centraal. Hoe coach je op een motiverende manier? Hoe begeleid je je patiënt van doelen naar acties? We kijken hoe je op een positieve manier kunt coachen, waarbij je patiënt vooral in oplossingen gaat denken in plaats vooral naar problemen te kijken.
Tijdens het begeleidingsproces kun je allerlei reacties tegenkomen. Je leert over de dynamiek tussen jou en je patiënt en hoe je kunt omgaan met mogelijke weerstand.
We gaan aan de slag met ervaringsgericht leren. Dat wil zeggen dat we korte gesprekjes oefenen waarin we de theorie leren toepassen en zelf kunnen ervaren.
DAG 3 VAN INTENTIE NAAR GEDRAG
Ondanks dat patiënten vaak de intentie wel hebben om bepaalde adviezen of voorschriften op te volgen, blijkt in praktijk dat dit regelmatig toch niet lukt. Hoe komt het dat de stap van intentie naar gedrag zo moeilijk is, en hoe kun je patiënten helpen om die stap wel te maken?
Ook deze lesdag maken we gebruik van handige, evidence-based tools om bijvoorbeeld actieplannen te maken en deze te monitoren. De sociale omgeving nemen we mee omdat die een belangrijke rol speelt bij gedragsverandering, als steun maar ook als saboteur. Aan het eind van deze lesdag heb je voldoende aanknopingspunten om de kloof tussen intentie en gedrag bij jouw patiënten kleiner te maken.
Voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden kan het nog lastiger zijn om hun actieve rol bij leefstijl- en gedragsverandering te pakken. We bespreken waar je op moet letten bij gezondheidsvaardigheden en kijken naar manieren en tools om de communicatie te vergemakkelijken.
DAG 4 TERUGVAL EN VERPLEEGKUNDIGE LEEFSTIJLINTERVENTIES
Bij alle leefstijl- en gedragsveranderingen komen momenten van terugval voor. Dit is niet erg en hoort erbij. Het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat om te voorkomen dat een moment van terugval, een uitglijder, tot een volledige terugval leidt.
Tijdens deze lesdag leer je het achterliggende proces achter terugval en leer je hoe je een terugval(moment) analyseert. Vervolgens kijken we dan naar welke interventies je op verschillende momenten in dit proces kunt uitvoeren. We gaan tijdens de lesdag praktisch aan de slag met eigen ingebrachte casussen.
Het tweede deel van de dag bespreken we ter inspiratie voorbeelden van evidence-based interventieprogramma’s uit binnen- en buitenland om patiënten te begeleiden bij een leefstijlverandering en betere coping met hun ziekte, uitgevoerd door verpleegkundigen. We kijken hoe de verschillende gedragsveranderingstechnieken die we gedurende de training besproken hebben terugkomen in deze programma’s en hoe jij deze in de toekomst in gaat zetten. We bespreken daarbij ook hoe je leefstijlbegeleiding samen met andere zorgverleners kunt vormgeven.
E-LEARNING MODULES
Voor de start van les 1 krijg je via jouw online studieomgeving van Brickhouse Academy toegang tot 6 e-learning modules die je kunt volgen op een moment dat het jou uitkomt.
De modules zijn als volgt opgebouwd:
- BRAVO-leefstijlgedragingen
- Duur: ca. 1 tot 2 uur.
- Inhoud: je leert wat de BRAVO-leefstijlgedragingen zijn, hoe je hierop kunt screenen bij jouw patiënt en kunt signaleren wat mogelijke aanknopingspunten zijn.
- Positieve gezondheid
- Duur: ca. 1 uur.
- Inhoud: je verkent het concept van positieve gezondheid en leert hoe je een gesprek voert aan de hand van het spinnenweb van positieve gezondheid.
- Overgewicht en obesitas
- Duur: ca. 1 tot 2 uur
- Inhoud: je leert meer over overgewicht, effectieve evidence-based interventies voor gewichtsverlies en hoe je een aantal bekende voedingsfeiten en -fabels op het gebied van voeding bij ziekte kunt onderscheiden.
- Vitaliteit
- Duur: ca. 1 tot 2 uur
- Inhoud: je leert wat vitaliteit inhoudt en hoe je dit kunt meten bij jouw patiënten.
- Stress
- Duur: ca. 1 tot 2 uur
- Inhoud: je leert wat stress is, hoe je stress meetbaar kunt maken bij patiënten en je leert een aantal tools en strategieën om patiënten beter te laten omgaan met stress.
- Slaap
- Duur: ca. 1 tot 2 uur
- Inhoud: je leert wat een gezond slaappatroon is, hoe je slaap meetbaar kunt maken bij patiënten en je leert een aantal tools en strategieën om patiënten beter te laten slapen.
Je kunt de modules volgen door teksten te lezen, video’s te bekijken en (quiz)vragen te beantwoorden. Het is ook mogelijk om de volgorde van de modules te veranderen. Het belangrijkste is dat je uiteindelijk alle modules doorlopen hebt. Tijdens de lessen leer je de vaardigheden (denk aan gedragsverandering en coaching) om de opgedane kennis uit de e-learning modules te kunnen toepassen in de praktijk.
Je hebt tot 8 weken na de laatste lesdag toegang tot de modules.