Golf van hunkering

golf van hunkering

Golf van hunkering

Als je aan het afvallen bent komen er momenten waarin je hunkert naar eten. Die hunkering treedt vooral op als het toch al even niet meezit. Je bent moe, humeurig, en plotseling sta je oog in oog met eten/snacks/fastfood/snoep/chocola, vul het maar in. Je had je nog zo voorgenomen dit niet te nemen. Het voelt intens, je moet het nu hebben! Het is alsof je uren in de  woestijn gelopen hebt en dorst hebt.

Je kunt de hunkering zien als een golf. Zo’n hele hoge, waar het goed surfen op is. Het heeft geen zin om tegen de golf in te gaan zwemmen, laat het gevoel maar komen. Maar als je vervolgens niet toegeeft aan dat gevoel, ebt het ook weer weg. Observeer bij jezelf wat er gebeurt als zo’n golf van hunkering eraan komt. Laat je jezelf overspoelen door de golf en verzuip je erin? Of laat je het gevoel toe, zonder er aan toe te geven? Dan surf je op de golf veilig naar het strand toe. Een golf van hunkering komt en gaat.

Nog 3 tips wat je in zo’n geval kunt doen:

  1. Stel je beslissing uit. Je gaat niet nu toegeven aan het gevoel, maar later, op een gecontroleerde manier. Tien tegen een dat de behoefte later veel minder is, en als je er toch aan toegeeft je er veel meer van geniet omdat het op een gecontroleerde manier gebeurt.
  2. Zoek afleiding. Breng jezelf uit de situatie en leid je gedachten af.
  3. Blijf rustig, haal diep adem en drink een glas water. Dan ontspan je weer een beetje.

Ook goed om te weten: Als het je lukt om een aantal keren niet toe te geven aan de hunkering, wordt het steeds gemakkelijker. Als je steeds toegeeft aan gevoelens van hunkering, blijven ze in volle sterkte terugkomen.