4 Fasen bij het afvallen: van honeymoon tot tweesprong

4 Fasen bij het afvallen: van honeymoon tot tweesprong

Afvallen is een zaak van lange adem. De eerste tijd val je goed af, maar dan komt de uitdaging om je nieuwe leefstijl op de lange termijn vol te houden. Ervaringen van deelnemers aan een 2-jarig afvalprogramma laten zien dat je verschillende fasen doorloopt.

  1. De ‘Honeymoon’ fase

Je bent net begonnen met het veranderen van je leefstijl, bent sterk gemotiveerd en je gaat er helemaal voor. De positieve aandacht van familie, vrienden en ook eventuele zorgverleners doet je goed.  Het lukt: de eerste kilo’s vliegen er af en je voelt je positief.

  1. De fase van het ‘Dagelijkse leven’

Je moet de veranderingen gaan inpassen in je dagelijkse leven. Dat blijkt helemaal niet zo eenvoudig. Je moet er energie insteken, maar tegelijkertijd raak je al wat vermoeid. Je bent immers al even bezig dingen anders te doen dan je gebruikelijke routine, en dat kost extra energie. Misschien moet je wel op een andere manier leren koken. Je gezinsleden zijn ook vanuit de Honeymoon fase in de fase van het Dagelijks leven beland. Ze vinden jouw nieuwe ideeën soms helemaal niet zo leuk en weigeren mee te doen.

  1. De ‘It’s up to you’ fase

Nu komt het er op aan. Dit is een fase vol uitdagingen en weerstand. Niet alleen weerstand bij bijvoorbeeld je gezinsleden, maar ook bij jezelf. Je wordt teruggeworpen op jezelf. Je staat bloot aan allerlei verleidingen en hebt soms moeite deze te weerstaan. Je twijfelt of je het wel kunt en of het allemaal wel lukt. Je gaat misschien wel een beetje ‘vals spelen’, en neemt het iets minder nauw met je goede voornemens. Als je een keer bezwijkt voor een verleiding neem je het jezelf kwalijk, voel je je schuldig  en ervaar je schaamte.  In deze fase val je minder snel en minder gemakkelijk af. Het is een worsteling!

  1. De ‘Tweesprong’ fase

De keuze is aan jou: ga je door op het ingeslagen pad naar een gezondere leefwijze? Je beseft dat je er dan levenslang aan vast zit, met alle voor- en nadelen die het heeft. Mogelijk lukt het je niet en verval je in je oude gewoonten. Mogelijk stel je andere prioriteiten dan het blijvend veranderen van je leefstijl. Hopelijk lukt het je om vol te houden, en naarmate je het langer volhoudt wordt het gemakkelijker. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je altijd op een ander moment weer de draad oppakken.

Herken je hier iets van? Iedereen gaat op zijn of haar eigen manier door deze fasen heen. Langzaam, snel, zo nu en dan eens terug naar een eerdere fase.

Wil je jouw cliënten beter helpen juist tijdens die moeilijke fasen? Volg onze masterclass ‘Terugval en Verleiding’. Wil je jouw cliénten beter helpen om hun goede intenties om te zetten in gedrag? Volg de masterclass ‘Van intentie naar gedrag’.

Bron:

Engagement in new dietary habits- Obese women’s experiences from participating in a 2-year diet intervention. Ahlgren et al., in International Journal of Behavioral Medicine, 2016;23:84-93.