4 dingen die je koopgedrag in de supermarkt (onbewust) beïnvloeden: herken je ze?

4 dingen die je koopgedrag in de supermarkt (onbewust) beïnvloeden: herken je ze?

Terwijl je misschien denkt dat je frank en vrij in de supermarkt je boodschappen doet, sta je er onbewust bloot aan allerlei beïnvloedingsstrategieën.  Iedere supermarkt doet aan ‘gangpadmanagement’. Welke strategieën herken jij en welke hebben invloed op jouw koopgedrag?

  1. Het is moeilijk een aanlokkelijke aanbieding af te slaan. Toch is het niet altijd slim om er op in te gaan. Koop bijvoorbeeld geen aanbiedingen van producten met veel vet en suiker die je normaal ook niet koopt. We kwamen ooit eens bij iemand thuis die  20 pakken Dubbeldrank had ingeslagen. Die persoon dronk nooit Dubbeldrank, maar ja, het was in de aanbieding… Sommige aanbiedingen gelden alleen als je meer van een product koopt. Drie flessen frisdrank voor de prijs van 2. Heb je er wel 3 nodig? Of volstaat 1 ook? Hoe gevoelig ben jij voor koopjes en aanbiedingen? Wist je trouwens dat alleen een bordje ‘in de aanbieding’ bij een product ook werkt? Mensen denken dan namelijk dat het goedkoper is (zonder dat dit ook echt zo hoeft te zijn) en kopen er meer van.
  2. De plaats op het schap. Staat iets op ooghoogte? Dan wordt er meer van verkocht. Heeft een product veel meters schap? De impliciete boodschap die je dan oppikt is dat er dan wel veel van verkocht zal worden, waardoor je het zelf ook sneller gaat kopen. Staat iets aan het einde van een gangpad, op de kop van een schap? Dan kun je het product van 3 kanten zien in plaats van maar 1, en zal er meer van verkocht worden.
  3. Impulsaankopen bij de kassa. Terwijl je in de rij staat te wachten bij de kassa word je nog volop in verleiding gebracht. Bij de kassa liggen typische impulsaankopen, die helaas meestal niet de gezondste zijn.
  4. Je winkelwagen. In een grote winkelwagen lijkt jouw hoeveelheid boodschappen minder dan in een kleinere winkelwagen. Die handige mandjes met wieltjes die je moeiteloos voortsleept, geven je minder een indicatie van de hoeveelheid die je gekocht hebt, dan wanneer je het mandje zou moeten dragen.

Meer weten over de invloed van de omgeving op koop- en eetgedrag? Lees Smartsize Me; Afvallen op een slimme manier.