Zonder weerstand, geen gedragsverandering

Wie ervaart weerstand?

‘Ze zit enorm in de weerstand.’
Dit klinkt alsof er iets mis is met je cliënt. Doet deze cliënt iets fout? Nee, weerstand bestaat vooral in het hoofd van jou als coach. Jíj bent degene die weerstand ervaart, omdat je cliënt niet automatisch ‘mee’ gaat in een verandering.

Het gaat vanzelf schuren

Die zogenoemde weerstand blijkt een natuurlijke reactie op verandering. Het is een reflex, het hoort erbij. Het is wetenschappelijk bewezen dat ons brein niet van verandering houdt. Onze hersenen zijn dusdanig geprogrammeerd dat ze het beste werken als de toekomst constant is en voorspelbaar. Dus als jij als coach weerstand ervaart, is dat een signaal dat het brein van je cliënt nog wat langer in de comfortzone wil blijven. Met andere woorden, als jij je cliënt prikkelt tot gedragsverandering, gaat het vanzelf schuren!

Geen wedstrijd, maar samenwerking

Daarnaast is het mogelijk, dat er iets schuurt in de interactie tussen jou en je cliënt. Door triggers over en weer kan er wrijving ontstaan in de relatie. Ook dan is het belangrijk om het concept weerstand los te laten. Want als je door die bril kijkt, beland je in een strijd. En coaching is geen wedstrijd, maar een samenwerking.

Stoplicht

Wat doe je dan, als je weerstand ervaart? Net als een stoplicht in het verkeer, kunnen we weerstand zien als een signaal om even stil te mogen staan bij wat er gebeurt in de interactie met onze client: Vraag je om verandering? Mensen houden niet van verandering… Stuur je aan op verandering? Mensen houden er niet van om veranderd te worden… Weerstand doet dus een appèl op jou als professional om op de juiste manier het gesprek aan te gaan.

Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering is een gespreksstijl die hiervoor handvaten biedt. Met de juiste basishouding en manier van vragen stellen, help je je cliënt zélf te kiezen voor verandering. Tijdens de eenjarige post-HBO opleiding tot leefstijlcoach leer je de basisprincipes van motiveren. In de module ‘Jij als coach’ leer ik je onder andere over verschillende soorten weerstand en hoe je deze kunt opvangen om je cliënt een stapje verder te helpen. En het wordt duidelijk hoe je zelf weerstand kunt veroorzaken, dus ook voorkomen.

Deze blog is geschreven door Babs Smith, docent Coaching bij LeefstijlCoach Academy. Wil jij geaccrediteerd leefstijlcoach worden en les krijgen van Babs in de principes van motiveren en het omgaan met weerstand? Meld je aan voor een vrijblijvend intakegesprek of bekijk het opleidingsprogramma.