Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl

Ben jij verpleegkundige, verpleegkundig specialist of praktijkondersteuner? Dan weet je dat een ongezonde leefstijl van de patiënt een rol kan spelen bij zijn of haar medische situatie. Jouw leefstijladviezen zullen misschien bij de ene patiënt tot positieve resultaten hebben geleid, maar bij andere patiënten nog niet. Houd dit onderwerp jou bezig? Intrigeert leefstijl jou? En wil je de patiënt nóg beter kunnen helpen op dit gebied? Dan is deze flexibele (blended learning) training iets voor jou.

Leefstijl in de zorg wordt steeds belangrijker. Binnen de zorgverlening verschuift de focus van uitsluitend ziekte en zorg naar preventie, aanpassen, functioneren, eigen regie en zelfmanagement. Denk bijvoorbeeld aan de rol van leefstijl bij de behandeling van diabetes. Maar leefstijl speelt bijvoorbeeld ook een rol bij hart- en vaatziekten, longziekten, kanker en chronische pijnbestrijding.

Een gezonde leefstijlaanpassing kan heel wat opleveren voor je patiënt. Coaching op leefstijl en gedrag brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Misschien vind je het moeilijk om leefstijl bespreekbaar te maken en wil je vooral aansluiten op de wensen en behoeften van de patiënt. Of misschien vind je je eigen leefstijl niet perfect en vind je het daarom niet gepast om over de leefstijl van de patiënt te beginnen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook verpleegkundigen die aangeven dat ze kennis en vaardigheden missen om adequaat met de leefstijl van hun patiënten aan de slag te gaan.

Deze training helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte. Dit vanuit een positieve benadering. Tijdens de training leer je over de psychologie achter leefstijlverandering. Je krijgt les over evidence-based gedragsveranderingstechnieken en leert hoe je deze op een praktische manier inzet tijdens je begeleiding.

Daarmee wordt je één van de verpleegkundige voorlopers in de zorg die door middel van leefstijl en gedragsverandering de kwaliteit van zorg wil verbeteren. Als patiënten gezonder en vitaler worden, kunnen zorgvragen worden voorkomen of minder zwaar worden. Leefstijlinterventies kunnen effectief ingezet worden ter voorkoming of behandeling van gezondheidsklachten, aandoeningen en ziekten.

Een eerdere uitvoering van deze scholing werd door verpleegkundigen beoordeeld met gemiddeld een 9. Deelnemers schreven:

Vond het heel leerzaam! Bedankt voor de inspiratie

“Heel verrijkend voor mij als verpleegkundige”

“Met veel plezier heb ik deze training gevolgd. Het heeft mij praktische handvatten gegeven voor het begeleiden van mijn patiënten met leefstijlgerelateerde problemen zoals chronische aandoeningen, overgewicht en obesitas.”

DATUM EN LOCATIE

Najaarsgroep: Open voor inschrijvingen.

Hofclub, Niels Bohrweg 121, 3542 CA Utrecht (gratis parkeren).

Data van de lesdagen:

  1. Najaar 2024 (data binnenkort bekend)

Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl

Effectief leren coachen op gedrag en leefstijl

Laat je inspireren door onze bevlogen docenten

Inschrijven


    Betaal je de opleiding zelf? Of betaalt je werkgever?

    Factuuradres

    Informatiefolder
    Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl

    Vul uw gegevens in om het document te ontvangen.

      Adviesgesprek aanvragen

      Wil je meer weten om je keuze te kunnen maken? We helpen graag in een persoonlijk telefonisch adviesgesprek. Geef hieronder aan wanneer je gebeld wilt worden en wij bellen je terug.

        Bekijk hier alle trainingen

        Een flexibele (blended learning) training voor hbo-verpleegkundigen. De training gaat over gedragsverandering en leefstijl. Met onderwerpen als vitaliteit, voeding, positieve gezondheid, stress en omgaan met terugval. Wetenschappelijk onderbouwd. Kennis opdoen en praktische manieren om dit toe te passen. Als je de stap wilt maken van het geven van leefstijladviezen naar leefstijlbegeleiding is deze training bij uitstek geschikt voor jou.

        Geaccrediteerd voor POH, Verpleegkundig specialisten en Verpleegkundigen.

        STUDIEBELASTING

        • 4 lesdagen op locatie van 09.30-16.30 uur
        • 8 uur online (e-learning)
        • 21 zelfstudie-uren (zie voor boeken ‘Lesmateriaal’) en 5 uur eindopdracht (zie ‘Toetsing’)

        DAAROM KIES JE DEZE TRAINING:

        • Leefstijlbegeleiding wordt steeds belangrijker voor verpleegkundigen
        • Je profileert jezelf als voorloper in de zorg die een gezonde leefstijl bij patiënten stimuleert
        • Flexibel: de e-learning van de training kun je volgen op een moment dat het jou uitkomt
        • Tijdens de fysieke lesdagen wissel je ervaringen uit met collega’s die ook geïnteresseerd zijn in leefstijl
        • Afwisseling van evidence-based theorie en praktische toepassing
        • Up-to-date kennis, vaardigheden én tools die je nodig hebt bij leefstijlbegeleiding zodat je weet wat je moet doen
        • Les van dé experts op het gebied van leefstijlbegeleiding
        • Inclusief een set hoogwaardige materialen, om het leerproces te ondersteunen

        Kortom, deze training biedt een uitgebreid scala aan voordelen die verpleegkundigen kunnen helpen hun vaardigheden en kennis te verbeteren, en hun impact op het gebied van leefstijlbegeleiding te vergroten.

        KOSTEN   

        €1.945,- (vrijgesteld van btw).

        ACCREDITATIES   

        NVvPO 12 punten [ID 507122], V&VN 36 punten [ID 507122], V&V 36 punten.

        De post-hbo training Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl is geschikt voor huisartspraktijkondersteuners (POH), praktijkverpleegkundigen huisarts (PVK), verpleegkundig specialisten, ARBO-verpleegkundigen, GGD verpleegkundigen, verpleegkundigen op hbo-niveau en docenten hbo-v.

        Leefstijl in de zorg wordt steeds belangrijker. Binnen de zorgverlening verschuift de focus van uitsluitend ziekte en zorg naar preventie, aanpassen, functioneren, eigen regie en zelfmanagement. Denk bijvoorbeeld aan de rol van leefstijl bij de behandeling van diabetes. Maar leefstijl speelt bijvoorbeeld ook een rol bij hart- en vaatziekten (cardiologie), longziekten, kanker (oncologie) en chronische pijnbestrijding.

        Een gezonde leefstijlaanpassing kan heel wat opleveren voor je patiënt. Coaching op leefstijl en gedrag brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Misschien vind je het moeilijk om leefstijl bespreekbaar te maken en wil je vooral aansluiten op de wensen en behoeften van de patiënt. Of misschien vind je je eigen leefstijl niet perfect en vind je het daarom niet gepast om over de leefstijl van de patiënt te beginnen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook verpleegkundigen die aangeven dat ze kennis en vaardigheden missen om adequaat met de leefstijl van hun patiënten aan de slag te gaan.

        Deze training helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte. Dit vanuit een positieve benadering. Tijdens de training leer je over de psychologie achter leefstijlverandering. Je krijgt les over evidence-based gedragsveranderingstechnieken en leert hoe je deze op een praktische manier inzet tijdens je begeleiding.

        DE VOLGENDE ONDERWERPEN KOMEN ONDER MEER AAN BOD:

        • Positieve gezondheid
        • Leefstijl en gedrag
        • Zelfmanagement en zelfzorg
        • Therapietrouw
        • Motivatie voor gedrag
        • De kloof tussen intentie en gedrag
        • Omgaan met terugval
        • Gezondheidsvaardigheden
        • Motiverend coachen
        • Beweging
        • Vitaliteit
        • Voeding
        • Stress en ontspanning
        • Slaap
        • Verpleegkundige leefstijlinterventies
        • Rol van de verpleegkundige ten aanzien van leefstijl

        De training is flexibel (blended learning). Dat wil zeggen dat je 4 lesdagen volgt op locatie en dat je daarnaast een aantal e-learning modules doorloopt op een moment dat het jou goed uitkomt.

        De training is bovendien praktijkgericht, waarbij evidence-based theorie en praktische toepassing elkaar afwisselen. Tijdens de training krijg je veel praktische tools aangereikt die je meteen in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken.

         DAG 1 MOTIVATIE VOOR LEEFSTIJL- EN GEDRAGSVERANDERING

        Tijdens de eerste lesdag kijken we hoe leefstijlbegeleiding past in de holistische zorg die jij als verpleegkundige biedt. Wat levert een leefstijlaanpassing op voor je patiënt? Maar ook: welke barrières zijn er nog om als verpleegkundige met leefstijl en leefstijlbegeleiding aan de slag te gaan in je werk en hoe ga je daarmee om?

        Vervolgens gaan we in op gedragsverandering. Die verloopt in verschillende fasen. Hoe kun jij als verpleegkundige jouw patiënt daarbij ondersteunen? En hoe kun je de intrinsieke motivatie voor een leefstijlverandering versterken? We duiken in de drijfveren en motivatie voor gedrag en oefenen met evidence-based tools om dit in praktijk op een gemakkelijke manier in kaart te brengen. We gaan in op het stellen van doelen en hoe je dat zo motiverend mogelijk kunt doen. Belangrijk uitgangspunt is een positieve benadering waarbij je de patiënt versterkt in plaats van dat je moet pushen en er uiteindelijk toch niets verandert.

        De wijze van begeleiding die bij gedragsverandering past, is die van ‘Motivational Interviewing’ ofwel ‘Motiverende Gespreksvoering’. Motiveren is een gespreksstijl die ervan uitgaat dat de patiënt alle antwoorden al in zich heeft. Als verpleegkundige leer je om met de juiste houding motivatie te ontlokken. Wat zijn de basisprincipes van motiveren? Hoe start je een gesprek over leefstijl en waar kun je op letten om weerstand te voorkomen?

        DAG 2 POSITIEF EN OPLOSSINGSGERICHT COACHEN

        Op dag 2 staat de wijze van begeleiden en gespreksvoering staat centraal. Hoe coach je op een motiverende manier? Hoe begeleid je je patiënt van doelen naar acties? We kijken hoe je op een positieve manier kunt coachen, waarbij je patiënt vooral in oplossingen gaat denken in plaats vooral naar problemen te kijken.

        Tijdens het begeleidingsproces kun je allerlei reacties tegenkomen. Je leert over de dynamiek tussen jou en je patiënt en hoe je kunt omgaan met mogelijke weerstand.

        We gaan aan de slag met ervaringsgericht leren. Dat wil zeggen dat we korte gesprekjes oefenen waarin we de theorie leren toepassen en zelf kunnen ervaren.

        DAG 3 VAN INTENTIE NAAR GEDRAG

        Ondanks dat patiënten vaak de intentie wel hebben om bepaalde adviezen of voorschriften op te volgen, blijkt in praktijk dat dit regelmatig toch niet lukt. Hoe komt het dat de stap van intentie naar gedrag zo moeilijk is, en hoe kun je patiënten helpen om die stap wel te maken?

        Ook deze lesdag maken we gebruik van handige, evidence-based tools om bijvoorbeeld actieplannen te maken en deze te monitoren. De sociale omgeving nemen we mee omdat die een belangrijke rol speelt bij gedragsverandering, als steun maar ook als saboteur. Aan het eind van deze lesdag heb je voldoende aanknopingspunten om de kloof tussen intentie en gedrag bij jouw patiënten kleiner te maken.

        Voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden kan het nog lastiger zijn om hun actieve rol bij leefstijl- en gedragsverandering te pakken. We bespreken waar je op moet letten bij gezondheidsvaardigheden en kijken naar manieren en tools om de communicatie te vergemakkelijken.

        DAG 4 TERUGVAL EN VERPLEEGKUNDIGE LEEFSTIJLINTERVENTIES

        Bij alle leefstijl- en gedragsveranderingen komen momenten van terugval voor. Dit is niet erg en hoort erbij. Het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat om te voorkomen dat een moment van terugval, een uitglijder, tot een volledige terugval leidt.

        Tijdens deze lesdag leer je het achterliggende proces achter terugval en leer je hoe je een terugval(moment) analyseert. Vervolgens kijken we dan naar welke interventies je op verschillende momenten in dit proces kunt uitvoeren. We gaan tijdens de lesdag praktisch aan de slag met eigen ingebrachte casussen.

        Het tweede deel van de dag bespreken we ter inspiratie voorbeelden van evidence-based interventieprogramma’s uit binnen- en buitenland om patiënten te begeleiden bij een leefstijlverandering en betere coping met hun ziekte, uitgevoerd door verpleegkundigen. We kijken hoe de verschillende gedragsveranderingstechnieken die we gedurende de training besproken hebben terugkomen in deze programma’s en hoe jij deze in de toekomst in gaat zetten. We bespreken daarbij ook hoe je leefstijlbegeleiding samen met andere zorgverleners kunt vormgeven.

        E-LEARNING MODULES

        Voor de start van les 1 krijg je via jouw online studieomgeving van Brickhouse Academy toegang tot 6 e-learning modules die je kunt volgen op een moment dat het jou uitkomt.

        De modules zijn als volgt opgebouwd:

        1. BRAVO-leefstijlgedragingen
          1. Duur: ca. 1 tot 2 uur.
          2. Inhoud: je leert wat de BRAVO-leefstijlgedragingen zijn, hoe je hierop kunt screenen bij jouw patiënt en kunt signaleren wat mogelijke aanknopingspunten zijn.
        2. Positieve gezondheid
          1. Duur: ca. 1 uur.
          2. Inhoud: je verkent het concept van positieve gezondheid en leert hoe je een gesprek voert aan de hand van het spinnenweb van positieve gezondheid.
        3. Voeding
          1. Duur: ca. 1 tot 2 uur
          2. Inhoud: je leert meer over overgewicht, effectieve evidence-based interventies voor gewichtsverlies en hoe je een aantal bekende voedingsfeiten en -fabels op het gebied van voeding bij ziekte kunt onderscheiden.
        4. Vitaliteit
          1. Duur: ca. 1 tot 2 uur
          2. Inhoud: je leert wat vitaliteit inhoudt en hoe je dit kunt meten bij jouw patiënten.
        5. Stress
          1. Duur: ca. 1 tot 2 uur
          2. Inhoud: je leert wat stress is, hoe je stress meetbaar kunt maken bij patiënten en je leert een aantal tools en strategieën om patiënten beter te laten omgaan met stress.
        6. Slaap
          1. Duur: ca. 1 tot 2 uur
          2. Inhoud: je leert wat een gezond slaappatroon is, hoe je slaap meetbaar kunt maken bij patiënten en je leert een aantal tools en strategieën om patiënten beter te laten slapen.

        Je kunt de modules volgen door teksten te lezen, video’s te bekijken en (quiz)vragen te beantwoorden. Het is ook mogelijk om de volgorde van de modules te veranderen. Het belangrijkste is dat je uiteindelijk alle modules doorlopen hebt. Tijdens de lessen leer je de vaardigheden (denk aan gedragsverandering en coaching) om de opgedane kennis uit de e-learning modules te kunnen toepassen in de praktijk.

        Je hebt tot 8 weken na de laatste lesdag toegang tot de modules.

        Hofclub, Niels Bohrweg 121, 3542 CA Utrecht (gratis parkeren).

        Data van de lesdagen:

        • 15 november
        • 29 november
        • 13 december
        • 10 januari

        Hofclub, Niels Bohrweg 121, 3542 CA Utrecht (gratis parkeren).

        Data van de lesdagen:

        • 15 november
        • 29 november
        • 13 december
        • 10 januari

        DUUR:

        • 4 lesdagen op locatie van 09.30-16.30 uur (verdeeld over een periode van 6 weken).
        • 9 uur online (e-learning).

         KOSTEN:

        €1.945,- (vrijgesteld van btw).

        NVvPO 12 punten [ID 507122], V&VN 36 punten [ID 507122], V&V 36 punten.

        Accreditatiepunten worden na het voldoen aan de toetsing en minimale aanwezigheid van 75% automatisch bijgeschreven in het Kwaliteitsregister na het doorgeven van je beroepsregistratienummer.

        Er wordt een certificaat uitgereikt.

        De verpleegkundig leefstijlcoach is in opkomst. Mocht je na het volgen van deze opleiding de opleiding tot geaccrediteerd leefstijlcoach willen gaan doen, dan hoef je een aantal lesdagen van de leefstijlcoach-opleiding niet te volgen.

        • Ik ga het gewoon doen; Waarom leefstijl- en gedragsverandering moeilijk is en hoe het wél kan. Eerste druk, 2024. Steenhuis IHM. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
        • Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. 2021. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
        • Hand-outs worden aan het eind van iedere lesdag in de online studieomgeving geplaatst.

        Toetsing vindt plaats door middel van een eindopdracht (beoordeling o/v/g). Tijdens de eindopdracht ga je in de praktijk oefenen met een aantal technieken die je tijdens de lessen geleerd hebt. Je beschrijft jouw bevindingen en reflecteert hierop. De eindopdracht wordt uitgebreider toegelicht tijdens les 1 en staat beschreven in de studiehandleiding.

        Daarnaast is er een verplichte aanwezigheid van minimaal 75% en wordt er een actieve inbreng tijdens de lesdagen verwacht. Voor de e-learning modules geldt dat je ze allemaal volledig doorlopen moet hebben.