Post-HBO Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl

Deze 6-daagse opleiding helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte.

Over deze training

Zesdaagse opleiding voor HBO-verpleegkundigen die patiënten begeleiden tijdens consulten of spreekuren. Over gedragsverandering en leefstijl. Met onderwerpen als vitaliteit, voeding, positieve gezondheid, stress en omgaan met terugval. Wetenschappelijk onderbouwd. Kennis opdoen en praktische manieren om dit toe te passen.

Geaccrediteerd voor POH, Verpleegkundig specialisten en Verpleegkundigen.

Studiebelasting                6 lesdagen van 9.30-16.30, 37 zelfstudie-uren

Kosten                                 € 1945,- (BTW-vrij)

Accreditaties                    NVvPO 12 punten, V&VN 36 punten, V&V  36 punten

Daarom kies je deze training:

  • Leefstijlbegeleiding is steeds belangrijker voor verpleegkundigen
  • Afwisseling van evidence-based theorie en praktische toepassing
  • Kennis én tools die je nodig hebt bij leefstijlbegeleiding zodat je weet wat je moet doen
  • Les van dé experts op dit vakgebied
  • Inclusief een set mooie materialen

De Post-HBO opleiding Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl is geschikt voor huisartspraktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen huisarts, verpleegkundig specialisten, ARBO-verpleegkundigen, GGD verpleegkundigen, Verpleegkundigen op HBO-niveau en docenten HBO-V.

De zorgvraag en het zorgaanbod in Nederland zijn aan het veranderen. Binnen de zorgverlening verschuift de focus van uitsluitend ziekte en zorg naar preventie, aanpassen, functioneren, eigen regie en zelfmanagement. Bij verpleegkundigen worden deze veranderingen steeds meer zichtbaar. Gezondheidsbevordering en preventie zijn dan ook belangrijke onderdelen binnen het huidige competentieprofiel van de HBO-verpleegkundige. Coaching op gedrag en leefstijl brengt echter ook uitdagingen met zich mee.

Deze 6-daagse opleiding helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte. Tijdens de opleiding leer je over de psychologie van gedragsverandering. Je krijgt les over evidence-based gedragsveranderingstechnieken en leert hoe je deze op een praktische manier inzet tijdens je begeleiding.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Positieve gezondheid
  • Gedrag en leefstijl
  • Zelfmanagement en zelfzorg
  • Therapietrouw
  • Motivatie voor gedrag
  • De kloof tussen intentie en gedrag
  • Omgaan met terugval
  • Gezondheidsvaardigheden
  • Motiverend coachen
  • Beweging
  • Vitaliteit
  • Voeding
  • Stress en ontspanning
  • Slaap

De opleiding is praktijkgericht, waarbij evidence-based theorie en praktische toepassing elkaar afwisselen. Tijdens de opleiding krijg je veel praktische tools aangereikt die je meteen in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken.

Dag 1 Leefstijl en motivatie voor gedragsverandering

Op de eerste lesdag kijken we wat belangrijke leefstijlgedragingen zijn voor patiënten. Ook kijken we hoe we dit kunnen plaatsen in de manier waarop patiënten tegen hun eigen gezondheid aankijken. Vervolgens gaan we in op gedragsverandering. Die verloopt in verschillende fasen. Hoe kun jij als verpleegkundige jouw patiënt ondersteunen daarbij? En hoe kun je de intrinsieke motivatie voor een leefstijlverandering versterken?

We duiken in de drijfveren en motivatie voor gedrag en oefenen met evidence-based tools om dit in praktijk op een gemakkelijke manier in kaart te brengen.Tot slot van deze dag gaan we in op het stellen van doelen en hoe je dat zo motiverend mogelijk kunt doen.

Dag 2 Motiverend Coachen

Stel, iemand vindt dat jij gedrag moet veranderen. Je eerste reactie is waarschijnlijk: ‘Dat bepaal ik zelf wel!’ Mensen overtuigen om in beweging te komen, werkt niet. Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten dan toch zover krijgen om naar je te luisteren en je adviezen aan te nemen?

Tijdens lesdag 2 gaan we kijken hoe Motiverende gespreksvoering je hierbij kan helpen. Motiverende gespreksvoering is meer dan het toepassen van een setje gesprekstechnieken, het is vooral een grondhouding. Het is een patiëntgerichte, doelgerichte manier van communiceren. Door te begrijpen wat je patiënt nodig heeft en daarbij – op de juiste manier – aan te sluiten, ontstaat er een prettigere sfeer, een efficiënter gesprek en grotere commitment om in beweging te komen.

Tijdens de lesdag wisselen we theorie af met praktische oefeningen. We kijken wat je vanuit eerdere opleidingen al weet over motiverende gespreksvoering en wat je in praktijk al toepast. Van daaruit gaan we verdiepen en oefenen.

Dag 3 Van intentie naar gedrag

Ondanks dat patiënten vaak de intentie wel hebben om bepaalde adviezen of voorschriften op te volgen, blijkt in praktijk dat dit regelmatig toch niet lukt. Hoe komt het dat de stap van intentie naar gedrag zo moeilijk is, en hoe kun je patiënten helpen om die stap wel te maken?

Ook deze lesdag maken we gebruik van handige, evidence-based tools om bijvoorbeeld actieplannen te maken en deze te monitoren. De sociale omgeving nemen we mee omdat die een belangrijke rol speelt bij gedragsverandering, als steun maar ook als saboteur. Aan het eind van deze lesdag heb je voldoende aanknopingspunten om de kloof tussen intentie en gedrag bij jouw patiënten kleiner te maken.

Voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden kan het nog lastiger zijn om hun actieve rol bij gedragsverandering te pakken. We bespreken waar je op moet letten bij gezondheidsvaardigheden en kijken naar manieren en tools om de communicatie te vergemakkelijken.

Dag 4 Coachen op vitaliteit

Vitaliteit betekent dat je energiek, gemotiveerd en veerkrachtig door het leven gaat. Vitale mensen voelen zich gelukkig, gezond en hebben vaak een positieve instelling en een flinke dosis doorzettingsvermogen.

Vitaliteit helpt je patiënten bij hun herstel en zorgt ervoor dat ze in staat zijn om met hun dagelijkse uitdagingen om te gaan. Voor het preventief versterken van vitaliteit is het daarom belangrijk dat je als verpleegkundige inzicht hebt in de factoren die een rol spelen.

Tijdens deze lesdag leer je meer over vitaliteit en welke vaardigheden je patiënten helpen om hun veerkracht te versterken. Je leert met behulp van plenaire leerervaringen en oefeningen in kleine groepjes hoe je je patiënten effectief kunt coachen op vitaliteit.

Dag 5 Voeding, Stress en Slaap

Tijdens de vijfde lesdag gaan we allereerst in op een gemeenschappelijke risicofactor van een groot aantal chronische ziekten, namelijk overgewicht en obesitas. We kijken naar de oorzaken en gezondheidsrisico’s van overgewicht en obesitas en we bespreken wat je als verpleegkundige in de praktijk kunt doen om jouw patiënt hiermee verder te helpen.

Vervolgens gaan we in op veelvoorkomende voedingsfeiten en -fabels op het gebied van voeding bij ziekte (zoals hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type II). We gebruiken evidence-based informatie om een onderscheid te kunnen maken tussen feiten en fabels.

Het is moeilijker om gezonder te eten en drinken als je veel stress ervaart en/of weinig slaapt. In de middag bespreken we de interactie tussen stress, leefstijl en overgewicht. Je leert stress en slaap in kaart te brengen bij jouw patiënt en je oefent met een aantal tools en strategieën om het stressniveau en slaappatroon van de patiënt te verbeteren.

Dag 6 Terugval en Verpleegkundige leefstijlinterventies

Bij alle leefstijl- en gedragsveranderingen komen momenten van terugval voor. Dit is niet erg en hoort erbij. Het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat om te voorkomen dat een moment van terugval, een uitglijder, tot een volledige terugval leidt.

Tijdens deze lesdag leer je het achterliggende proces achter terugval en leer je hoe je een terugval(moment) analyseert. Vervolgens kijken we dan naar welke interventies je op verschillende momenten in dit proces kunt uitvoeren. We gaan tijdens de lesdag praktisch aan de slag met eigen ingebrachte casussen.

Het laatste deel van de dag bespreken we ter inspiratie voorbeelden van evidence-based interventieprogramma’s uit binnen- en buitenland om patiënten te begeleiden bij een leefstijlverandering en betere coping met hun ziekte, uitgevoerd door verpleegkundigen. We kijken hoe de verschillende gedragsveranderingstechnieken die we gedurende de scholing besproken hebben terugkomen in deze programma’s en hoe jij deze in de toekomst in gaat zetten.

Startdatum 25 november in Amsterdam

Amsterdam Art Center, Donauweg 23 (gratis parkeren/NS station Sloterdijk op 5 minuten loopafstand)

Data van de lesdagen:

  1. 25 november 2022
  2. 2 december
  3. 13 januari 2023
  4. 10 februari
  5. 17 maart
  6. 31 maart

6 lesdagen van 9.30-16.30

€ 1945,- (BTW-vrij)

  • Inclusief lunch, koffie en thee op alle lesdagen
  • Inclusief het boek Positieve Leefstijlverandering
  • Inclusief de Waaier Gedragsverandering
  • Inclusief de Waaier Motiverende gespreksvoering
  • Inclusief toegang tot de online studieomgeving

NVvPO 12 punten, V&VN 36 punten, V&V  36 punten

Accreditatiepunten worden na het voldaan aan de toetsing en minimale aanwezigheid van 75% automatisch bijgeschreven in het Kwaliteitsregister na het doorgeven van je beroepsregistratienummer.

Er wordt een certificaat uitgereikt.

De verpleegkundig leefstijlcoach is in opkomst. Mocht je na het volgen van deze opleiding de opleiding tot geaccrediteerd leefstijlcoach willen volgen, dan krijg je 5 dagen vrijstelling.

  • Positieve leefstijlverandering; Wat elke professional moet weten over leefstijl en gedragsverandering. Derde druk, 2021.  Steenhuis IHM & Overtoom W. Amsterdam, Uitgeverij SWP.
  • Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. 2021. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
  • Waaier Motiverende gespreksvoering. 2014. Van Merendonk S. Houten, Ekklesia  Klinische psychologie.
  • Hand-outs worden aan het eind van iedere lesdag in de online studie-omgeving geplaatst.
  • en wetenschappelijk onderbouwde manier in gesprek  over gedragsverandering. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
  • Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. 2021. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.

Er vindt toetsing plaats door middel van een eindopdracht (beoordeling o/v/g). Daarnaast is er een verplichte aanwezigheid van minimaal 75% en wordt er een actieve inbreng tijdens de lesdagen verwacht.