Post-HBO Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl

Deze 6-daagse helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte.

Zesdaagse opleiding voor HBO-verpleegkundigen die patiënten begeleiden tijdens consulten of spreekuren. Over gedragsverandering en leefstijl. Met onderwerpen als vitaliteit, voeding, positieve gezondheid, stress en omgaan met terugval. Wetenschappelijk onderbouwd. Kennis opdoen en praktische manieren om dit toe te passen.

Geaccrediteerd voor POH, Verpleegkundig specialisten en Verpleegkundigen.

Studiebelasting                6 lesdagen van 9.30-16.30, 37 zelfstudie-uren

Kosten                                 € 1945,- (BTW-vrij)

Accreditaties                    NVvPO 12 punten, V&VN 36 punten, V&V  36 punten

Daarom kies je deze training:

  • Leefstijlbegeleiding is steeds belangrijker voor verpleegkundigen
  • Afwisseling van evidence-based theorie en praktische toepassing
  • Kennis én tools die je nodig hebt bij leefstijlbegeleiding zodat je weet wat je moet doen
  • Les van dé experts op dit vakgebied
  • Inclusief een set mooie materialen

De Post-HBO Verpleegkundig Coach Gedrag en Leefstijl is geschikt voor huisartspraktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen huisarts, verpleegkundig specialisten, ARBO-verpleegkundigen, GGD verpleegkundigen, Verpleegkundigen op HBO-niveau en docenten HBO-V.

De zorgvraag en het zorgaanbod in Nederland zijn aan het veranderen. Binnen de zorgverlening verschuift de focus van uitsluitend ziekte en zorg naar preventie, aanpassen, functioneren, eigen regie en zelfmanagement. Bij verpleegkundigen worden deze veranderingen steeds meer zichtbaar. Gezondheidsbevordering en preventie zijn dan ook belangrijke onderdelen binnen het huidige competentieprofiel van de HBO-verpleegkundige. Een aanpassing van leefstijl kan heel wat opleveren voor je patiënt. Coaching op leefstijl en gedrag brengt echter ook uitdagingen met zich mee en je wil ook als het gaat om leefstijl aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw patiënt.

Deze 6-daagse training helpt je om patiënten beter te coachen en te begeleiden naar een gezondere leefstijl, meer therapietrouw of naar een beter zelfmanagement van hun ziekte. Dit vanuit een positieve benadering. Tijdens de training leer je over de psychologie achter leefstijlverandering. Je krijgt les over evidence-based gedragsveranderingstechnieken en leert hoe je deze op een praktische manier inzet tijdens je begeleiding.

Goed om te weten: jouw eigen leefstijl hoeft zeker niet perfect te zijn om je patiënt hierbij een stap vooruit te helpen.

De volgende onderwerpen komen onder meer aan bod:

  • Positieve gezondheid
  • Leefstijl en gedrag
  • Zelfmanagement en zelfzorg
  • Therapietrouw
  • Motivatie voor gedrag
  • De kloof tussen intentie en gedrag
  • Omgaan met terugval
  • Gezondheidsvaardigheden
  • Motiverend coachen
  • Beweging
  • Vitaliteit
  • Voeding
  • Stress en ontspanning
  • Slaap
  • Rol van de verpleegkundige ten aanzien van leefstijl

De training is praktijkgericht, waarbij evidence-based theorie en praktische toepassing elkaar afwisselen. Tijdens de training krijg je veel praktische tools aangereikt die je meteen in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken.

Dag 1 Leefstijl en motivatie voor gedragsverandering

Op de eerste lesdag kijken we wat belangrijke leefstijlgedragingen zijn voor patiënten. We gebruiken een quickscan om op een snelle manier leefstijlfactoren te screenen en te signaleren wat mogelijke aanknopingspunten zijn.

En we kijken hoe leefstijlbegeleiding past in de holistische zorg die jij als verpleegkundige biedt. Wat levert een leefstijlaanpassing op voor je patiënt? Maar ook: welke barrières zijn er nog om als verpleegkundige met leefstijl en leefstijlbegeleiding aan de slag te gaan in je werk en hoe ga je daarmee om?

We verkennen het concept van positieve gezondheid, wat heel goed past bij het holistische mensbeeld van waaruit verpleegkundigen werken. Vervolgens gaan we in op gedragsverandering. Die verloopt in verschillende fasen. Hoe kun jij als verpleegkundige jouw patiënt ondersteunen daarbij? En hoe kun je de intrinsieke motivatie voor een leefstijlverandering versterken?

We duiken in de drijfveren en motivatie voor gedrag en oefenen met evidence-based tools om dit in praktijk op een gemakkelijke manier in kaart te brengen. Tot slot van deze dag gaan we in op het stellen van doelen en hoe je dat zo motiverend mogelijk kunt doen. Belangrijk uitgangspunt is een positieve benadering waarbij je de patiënt versterkt in plaats van dat je moet pushen en er uiteindelijk toch niets verandert.

Dag 2 Motiverend Coachen

Stel, iemand vindt dat jij gedrag moet veranderen. Je eerste reactie is waarschijnlijk: ‘Dat bepaal ik zelf wel!’ Mensen overtuigen om in beweging te komen, werkt niet. Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten dan toch zover krijgen om naar je te luisteren en je adviezen aan te nemen?

Tijdens lesdag 2 gaan we kijken hoe Motiverende gespreksvoering je hierbij kan helpen. Motiverende gespreksvoering is meer dan het toepassen van een setje gesprekstechnieken, het is vooral een grondhouding. Het is een patiëntgerichte, doelgerichte manier van communiceren. Door te begrijpen wat je patiënt nodig heeft en daarbij – op de juiste manier – aan te sluiten, ontstaat er een prettigere sfeer, een efficiënter gesprek en grotere commitment om in beweging te komen.

Tijdens de lesdag wisselen we theorie af met praktische oefeningen. We kijken wat je vanuit eerdere opleidingen al weet over motiverende gespreksvoering en wat je in praktijk al toepast. Van daaruit gaan we verdiepen en oefenen.

Dag 3 Van intentie naar gedrag

Ondanks dat patiënten vaak de intentie wel hebben om bepaalde adviezen of voorschriften op te volgen, blijkt in praktijk dat dit regelmatig toch niet lukt. Hoe komt het dat de stap van intentie naar gedrag zo moeilijk is, en hoe kun je patiënten helpen om die stap wel te maken?

Ook deze lesdag maken we gebruik van handige, evidence-based tools om bijvoorbeeld actieplannen te maken en deze te monitoren. De sociale omgeving nemen we mee omdat die een belangrijke rol speelt bij gedragsverandering, als steun maar ook als saboteur. Aan het eind van deze lesdag heb je voldoende aanknopingspunten om de kloof tussen intentie en gedrag bij jouw patiënten kleiner te maken.

Voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden kan het nog lastiger zijn om hun actieve rol bij leefstijl- en gedragsverandering te pakken. We bespreken waar je op moet letten bij gezondheidsvaardigheden en kijken naar manieren en tools om de communicatie te vergemakkelijken.

Dag 4 Coachen op vitaliteit

Vitaliteit betekent dat je energiek, gemotiveerd en veerkrachtig door het leven gaat. Vitale mensen voelen zich gelukkig, gezond en hebben vaak een positieve instelling en een flinke dosis doorzettingsvermogen.

Vitaliteit helpt je patiënten bij hun herstel en zorgt ervoor dat ze in staat zijn om met hun dagelijkse uitdagingen om te gaan. Voor het preventief versterken van vitaliteit is het daarom belangrijk dat je als verpleegkundige inzicht hebt in de factoren die een rol spelen.

Tijdens deze lesdag leer je meer over vitaliteit en welke vaardigheden je patiënten helpen om hun veerkracht te versterken. Je leert met behulp van plenaire leerervaringen en oefeningen in kleine groepjes hoe je je patiënten effectief kunt coachen op vitaliteit.

Dag 5 Voeding, Stress en Slaap

Tijdens de vijfde lesdag gaan we allereerst in op een gemeenschappelijke risicofactor van een groot aantal chronische ziekten, namelijk overgewicht en obesitas. We kijken naar de oorzaken en gezondheidsrisico’s van overgewicht en obesitas. Daarnaast bespreken we wat je als verpleegkundige in de praktijk kunt doen om jouw patiënt hiermee te helpen, als hij of zij daaraan behoefte heeft. Je screent en inventariseert wanneer je de patiënt kunt begeleiden op het gebied van voeding en wanneer je diegene doorverwijst naar een andere professional.

Vervolgens gaan we in op veelvoorkomende voedingsfeiten en -fabels op het gebied van voeding bij ziekte (zoals hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type II). We gebruiken evidence-based informatie om een onderscheid te kunnen maken tussen feiten en fabels. Deze kennis en vaardigheden stellen je in staat om hierover het gesprek aan te gaan met de patiënt.

Het is moeilijker om gezonder te eten en drinken als je veel stress ervaart en/of weinig slaapt. Dit is iets wat je zelf, als verpleegkundige, misschien ook wel herkent. Ook jouw patiënt kan hiermee te maken hebben. In de middag bespreken we de interactie tussen stress, leefstijl en overgewicht. Je leert stress en slaap in kaart te brengen bij jouw patiënt en je oefent met een aantal tools en strategieën om het stressniveau en slaappatroon van de patiënt te verbeteren.

Dag 6 Terugval en Verpleegkundige leefstijlinterventies

Bij alle leefstijl- en gedragsveranderingen komen momenten van terugval voor. Dit is niet erg en hoort erbij. Het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat om te voorkomen dat een moment van terugval, een uitglijder, tot een volledige terugval leidt.

Tijdens deze lesdag leer je het achterliggende proces achter terugval en leer je hoe je een terugval(moment) analyseert. Vervolgens kijken we dan naar welke interventies je op verschillende momenten in dit proces kunt uitvoeren. We gaan tijdens de lesdag praktisch aan de slag met eigen ingebrachte casussen.

Het tweede deel van de dag bespreken we ter inspiratie voorbeelden van evidence-based interventieprogramma’s uit binnen- en buitenland om patiënten te begeleiden bij een leefstijlverandering en betere coping met hun ziekte, uitgevoerd door verpleegkundigen. We kijken hoe de verschillende gedragsveranderingstechnieken die we gedurende de scholing besproken hebben terugkomen in deze programma’s en hoe jij deze in de toekomst in gaat zetten. We bespreken daarbij ook hoe je leefstijlbegeleiding samen met andere zorgverleners vorm kunt geven.

Startdatum 25 november in Amsterdam

Amsterdam Art Center, Donauweg 23 (gratis parkeren/NS station Sloterdijk op 5 minuten loopafstand)

Data van de lesdagen:

  1. 25 november 2022
  2. 2 december
  3. 13 januari 2023
  4. 10 februari
  5. 17 maart
  6. 31 maart

6 lesdagen van 9.30-16.30

€ 1945,- (BTW-vrij)

  • Inclusief lunch, koffie en thee op alle lesdagen
  • Inclusief het boek Positieve Leefstijlverandering
  • Inclusief de Waaier Gedragsverandering
  • Inclusief de Waaier Motiverende gespreksvoering
  • Inclusief toegang tot de online studieomgeving

NVvPO 12 punten,  V&V  36 punten

Accreditatiepunten worden na het voldaan aan de toetsing en minimale aanwezigheid van 75% automatisch bijgeschreven in het Kwaliteitsregister na het doorgeven van je beroepsregistratienummer.

Er wordt een certificaat uitgereikt.

De verpleegkundig leefstijlcoach is in opkomst. Mocht je na het volgen van deze opleiding de opleiding tot geaccrediteerd leefstijlcoach willen gaan doen, dan hoef je 5 dagen niet te volgen.

  • Positieve leefstijlverandering; Wat elke professional moet weten over leefstijl en gedragsverandering. Derde druk, 2021.  Steenhuis IHM & Overtoom W. Amsterdam, Uitgeverij SWP.
  • Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. 2021. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
  • Waaier Motiverende gespreksvoering. 2014. Van Merendonk S. Houten, Ekklesia  Klinische psychologie.
  • Hand-outs worden aan het eind van iedere lesdag in de online studie-omgeving geplaatst.
  • en wetenschappelijk onderbouwde manier in gesprek  over gedragsverandering. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.
  • Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. 2021. Steenhuis IHM & Overtoom W. Naarden, Lanseloet Uitgeverij.

Er vindt toetsing plaats door middel van een eindopdracht (beoordeling o/v/g). Daarnaast is er een verplichte aanwezigheid van minimaal 75% en wordt er een actieve inbreng tijdens de lesdagen verwacht.