half-daagse in-company workshop

Nudging

Hoe kun je zorgen dat werknemers in een bedrijfsrestaurant vaker voor gezond kiezen zonder dat je ze de keuzevrijheid ontneemt? Hoe zorg je dat afval scheiden vanzelfsprekend wordt? Of hoe kun je mensen helpen om minder te zitten en meer te bewegen?

Richard Thaler en Cas Sunstein van de Universiteit van Chicago introduceerden in 2008 vanuit de gedragseconomie het begrip nudging. Een duwtje in de goede richting. Ook wel keuzearchitectuur genoemd.

Hoe maak je de omgeving zo aantrekkelijk dat mensen gemakkelijker voor het gezonde, veilige, milieuvriendelijke et cetera alternatief kiezen?
In deze workshop leren deelnemers er meer over.

OFFERTE AANVRAGEN

Inhoud

Tijdens deze 3-uur durende workshop, die zowel op locatie als online kan worden gegeven, gaan we in op de psychologische processen achter nudging en laten we inspirerende voorbeelden zien.
Jullie gaan zelf aan de slag met het ontwerpen van een nudge die relevant is voor jullie organisatie aan de hand van een stappenplan.

Wat levert het op?

Na de workshop:
– weten deelnemers wat nudging is
– kunnen ze aan aantal aansprekende voorbeelden noemen van nudges
– weten ze welke soorten nudges er zijn
– begrijpen ze de achterliggende psychologische processen
– hebben ze een eerste ervaring opgedaan met het systematisch ontwerpen van een nudge

ERVARINGEN

“Ik had het woord nudging wel eens gehoord, maar wist niet goed wat het allemaal inhield. Erg leuk om hier een ochtend mee bezig te zijn. Het inspireert om met ons team hier nu verder mee te gaan”.

De Gemeente Utrecht volgde deze workshop met veel enthousiasme. Zij gingen met nudging aan de slag als hulpmiddel voor actief en gezond ouder worden.

Lees hun verslag

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem gerust contact met ons op voor een op maat gemaakt aanbod.