Vakantie, kilo’s en terugval in oude gewoonten

Van wetenschap naar praktijk: over leefstijl en gedragsverandering

vakantie kilos

Vakantie, kilo’s en terugval in oude gewoonten

Er is inmiddels best wel wat onderzoek gedaan naar de oorzaken waardoor mensen gemakkelijk terugvallen in hun oude eetgewoontes, en op welke momenten.  Een paar daarvan zijn relevant voor de vakantieperiode. Consequent zijn in je nieuwe eetgewoonten helpt om de verloren kilo’s er blijvend af te laten. Dus niet op doordeweekse dagen heel streng voor jezelf zijn, en dan in het weekend helemaal los gaan en je te buiten gaan aan van alles en nog wat. En ook op vakantie geldt hetzelfde. Natuurlijk zijn er momenten dat je eetpatroon anders is en dat je meer eet dan anders, maar maak het contrast met thuis niet te groot. Verdriedubbel je alcoholconsumptie niet, en eet bijvoorbeeld niet dagelijks een enorme lap vlees omdat dat de lokale specialiteit in Griekenland is. Als je een sterk wisselend eetpatroon hebt, is het moeilijk om iedere weer de gezonde draad op te pakken.

Mocht je toch zijn aangekomen op vakantie, bedenk dan dat het gemakkelijker is om de draad weer op te pakken als je maximaal zo’n 2 à 3 kilo bent aangekomen, dan wanneer het meer wordt. Op tijd ingrijpen dus! Stel het moment van weer de draad  oppakken niet  uit.

Hoe ga jij om met eten tijdens je vakantie? Lukt het je dan nog om aan ‘portiecontrole’ te doen?

Wil je meer weten over wat het risico op terugval in oude gewoonten vergroot, lees dan Terugval en verleiding; De kunst om afgevallen te blijven. Wil je jouw cliënten beter begeleiden om veranderingen langer vol te houden, volg dan de masterclass Terugval en Verleiding. Fijne vakantie!