Top tien buzz-woorden van 2016 binnen de gedragsverandering

Van wetenschap naar praktijk: over leefstijl en gedragsverandering

buzz brickhouse

Top tien buzz-woorden van 2016 binnen de gedragsverandering

Het einde van het jaar is al bijna in zicht. Welke termen en woorden hebben we in 2016 binnen de gedragsverandering veel voorbij zien komen? Onze top 10 is als volgt:

  • Nudging, wat zoveel betekent als een duwtje in de goede richting geven. Hoe kun je mensen helpen hun doelen te behalen door de omgeving zo in te richten dat het gewenste gedrag de meest logische keuze wordt. Wij blogten er al eerder over: Nudges-om-gezonde-keuze-stimuleren
  • Intentie-gedragskloof, refereert naar het feit dat lang niet alle goedbedoelde intenties daadwerkelijk worden omgezet in gedrag. Ook daar blogten we al eerder over: 3-Herkenbare-redenen-waarom-intenties-altijd-omzet-gedrag
  • Automatisch gedrag, ofwel gewoontegedrag. Een groot deel van ons gedrag is automatisch. Als je gewoontes wil veranderen moet je daar rekening mee houden en het op een andere manier aanpakken dan bij het veranderen van bewust, beredeneerd gedrag.
  • Zelfregulatie, nodig om je eigen gedrag te sturen en je lange termijn doelen te bereiken in plaats van iedere keer voor de korte termijn verleiding te bezwijken.
  • Wilskracht, wordt vaak gezien als uitputtelijke bron, waar je niet al te veel aanspraak op moet doen. Toch zijn er mogelijkheden om wilskracht (en zelfcontrole) te vergroten en het (spaarzaam) te gebruiken bij gedragsverandering.
  • Lapse, een eenmalige terugval, een ‘uitglijder’. Het lukt niet om je aan je plannen te houden.
  • Relapse, naar meerdere lapses volgt een terugval.
  • Sociale marketing, gebaseerd op de commerciële marketingprincipes, maar dan voor het maatschappelijk welzijn. Hoe ‘verkopen’ we een gezonde leefstijl, hoe maken we het aantrekkelijk?
  • Concurrerend gedrag, we kunnen het nog zo aantrekkelijk verkopen, het moet wel kunnen concurreren met het alternatieve (ongezonde) gedrag.
  • Olifantenpaadjes, olifanten kiezen de kortste en gemakkelijkste weg. Mensen ook, denk maar aan de paadjes die ontstaan als we een officiële route afsnijden. Binnen de gedragsverandering wordt de metafoor gebruikt om te kijken hoe we het mensen zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken om gezond te kiezen.

Zullen dit de buzz-woorden blijven in 2017? Waarschijnlijk wel. Gedragsverandering blijft hoe dan ook een belangrijk onderdeel als het gaat om een gezonde leefstijl. Meer weten over gedragsverandering en alle buzz-woorden? Er is nog veel meer over te vertellen! Volg een Leergang Gedragsverandering en overgewicht (in Baarn, Meppel of Breda), of een 1-daagse Masterclass, bijvoorbeeld Van Intentie naar gedrag of Terugval en Verleiding.