8 Tips bij terugval

De tips bij terugval bestaan uit 4 tips om terugval in je oude gewoonten te voorkomen èn 4 tips om met een (kleine) terugval om te gaan. De tips zijn gebaseerd op wetenschappelijke literatuur.

Tips om terugval te voorkomen

  1. Bedenk van te voren wat voor jou situaties zijn met een verhoogde kans op terugval in je oude gewoonten. Dan kun je je er tenminste op voorbereiden en word je er niet door overvallen.
  2. Blijf in zoveel mogelijk in balans. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Stress, een verkeerde verhouding tussen de dingen die je moet in je leven  en de dingen die je wil, te weinig slaap: het zorgt ervoor dat je uit balans raakt en daardoor een hoger risico op terugval loopt.
  3. Ervaar jij ook wel eens een golf van hunkering? Het water loopt je in de mond, je wilt het nu hebben! Word jij overspoeld door de golf, of surf je veilig op de golf naar het strand? Golven komen, maar verdwijnen ook weer. Probeer het maar uit en kijk wat er gebeurt als je niet toegeeft aan een hunkering. Na een paar keer wordt het steeds gemakkelijker.
  4. Vaak maak je jezelf van alles wijs, op weg naar een terugval. “Ik heb het nu wel verdiend.” “Ik kan mezelf best wel beheersen als ik nu dit pak koekjes in huis haal.” Welke dingen maak jij jezelf wijs? Het loont de moeite om hier eens goed naar te kijken.

Tips bij en na een (kleine) terugval

  1. Blijf rustig. Laat het schuldgevoel komen en weer gaan. Prent jezelf in dat 1 foutje nog geen falen is.
  2. Vermijd het een-koekje-nu-kan-ik-net-zo-goed-de-hele-rol-eten-effect. Dit is iets wat vaak optreedt na een kleine terugval. Je denkt dat je het nu toch allemaal al verpest hebt en dat het nu niks meer kan schelen en je net zo goed kunt doorgaan met overeten. Dat is niet zo, het scheelt wel.
  3. Als je weer 2 kilo bent aangekomen, is het gemakkelijker ingrijpen dan wanneer je 10 kilo bent aangekomen. Laat het niet door je vingers heen glippen, en trek op tijd aan de bel.
  4. Gebruik de terugval om sterker te worden. Kijk of er waarschuwingssignalen waren, en hoe je de volgende keer dat beter op in kunt spelen. Afvallen zonder af en toe een kleine terugval te hebben bestaat niet. Het is niet erg dat het af en toe fout gaat, het komt er op aan om er goed mee om te gaan. Vallen is niet erg, zolang je weer opstaat en verder gaat.

Er is nog veel meer te vertellen over kleine en grote terugvallen. Verder lezen? Kijk bij Terugval en Verleiding. Coach je mensen met overgewicht? Kijk dan bij de Masterclass Terugval en Verleiding.

Meer weten over de tips?

Vraag gratis het eerste hoofdstuk aan van Terugval en Verleiding: De kunst om afgevallen te blijven.

Gratis PDF aanvragen