Brickhouse Blogt

Van wetenschap naar praktijk: over leefstijl en gedragsverandering

Proefschrift: De barrière-methode

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  2 april 2019

Reacties uitgeschakeld voor Proefschrift: De barrière-methode
Category: BLOG
Onlangs is Adrie Bouma bij de Universiteit Groningen gepromoveerd op de ‘Barrière-methode’. Deze methode is in te zetten bij leefstijlcoaching, om bewegen te stimuleren. Kort gezegd bestaat de methode uit twee stappen. In de eerste stap worden  barrière-overtuigingen opgespoord. Welke gedachten heeft iemand die hem of haar belemmeren om meer te bewegen? Waarom denkt iemand zijn doel ten aanzien van bewegen niet

GOEDE VOORNEMENS? 10 VRAGEN OM JEZELF TE STELLEN BIJ EEN LEEFSTIJLVERANDERING

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  5 november 2018

Reacties uitgeschakeld voor GOEDE VOORNEMENS? 10 VRAGEN OM JEZELF TE STELLEN BIJ EEN LEEFSTIJLVERANDERING
Category: Gedragsverandering
 Goede voornemens maken is niet moeilijk, ze uitvoeren wel. Deze tien vragen die je jezelf stelt helpen je op weg bij het veranderen van je leefstijl:Wat is mijn dwingende noodzaak om te veranderen? Wat is voor jou de belangrijke reden om te gaan veranderen? Dit is voor iedereen anders. Wat wel voor iedereen geldt, is dat een verandering zonder écht

Functional Imagery Training (FIT)

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  30 september 2018

Reacties uitgeschakeld voor Functional Imagery Training (FIT)
Category: Gedragsverandering
FIT: Functional Imagery TrainingDe zoektocht naar effectieve gedragsveranderingstechnieken gaat door. Recent is er door onderzoekers van de University van Plymouth, Engeland, onderzoek gepubliceerd naar de techniek ‘Functional Imagery Training’. Wat is het en wat kun je ermee?Wat is het?Functional Imagery Training is een techniek om de motivatie van iemand te versterken. Daarbij roep je bepaalde beelden bij iemand op. Daarbij
terugval brickhouse

4 Misvattingen over Terugval

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  16 augustus 2018

Reacties uitgeschakeld voor 4 Misvattingen over Terugval
Category: Gedragsverandering
Momenten van terugval horen bij iedere gedragsverandering. Het kunnen eenmalige ‘uitglijders’ zijn, in vaktermen een ‘lapse’. Na meerdere lapses kan er er ook sprake zijn van een ‘relapse’, of te wel een terugval. Hoewel lapses erbij horen, bestaan er zowel bij de cliënt als bij de coach nogal wat misvattingen. De (re)lapse of terugval begint wanneer de persoon weer begint

4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  1 juni 2018

Reacties uitgeschakeld voor 4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes
Category: Afvallen
Gedragsverandering kost energie. Op het moment dat je die energie in andere dingen moet stoppen, ligt een moment van terugval op de loer. Op welke momenten en in welke situaties heb je  een grotere kans om een uitglijder te maken? Bij negatieve gevoelens: je bent boos, voelt je depri, bent gefrustreerd of voel je eenzaam. In zo’n gemoedstoestand kan eten

Sabotage door anderen bij afvallen

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  1 juni 2018

Reacties uitgeschakeld voor Sabotage door anderen bij afvallen
De sociale omgeving kan support bieden bij een leefstijlverandering zoals gewicht verliezen, maar het tegenovergestelde kan ook. In dat geval saboteren mensen in iemands omgeving de leefstijlverandering. De sabotage komt doordat anderen zich mogelijk bedreigd voelen door de gedragsverandering, of zich afgewezen voelen. Negatieve opmerkingen en saboterende acties zijn onder andere: Iemands favoriete dessert klaarmaken als diegene bezig is met
ik heb het nog nooit gedaan

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  18 april 2018

Reacties uitgeschakeld voor “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
Category: Gedragsverandering
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Dit is een gevleugelde uitspraak van jeugdheldin Pippi Langkous. Helaas denken veel mensen die een gezondere leefstijl willen ontwikkelen daar vaak heel anders over. Ze twijfelen aan hun kunnen en hebben weinig zelfvertrouwen. Bovendien zijn eerdere pogingen ook al gestrand, dus zal het allemaal wel lukken?

4 x Psychologisch kapitaal

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  26 maart 2018

Reacties uitgeschakeld voor 4 x Psychologisch kapitaal
Category: Gedragsverandering
Mensen hebben de neiging om bij een leefstijlverandering vooral te focussen op de dingen die (nog) niet goed gaan. Iemands zwakke punten en bedreigingen vanuit de omgeving waardoor de verandering moeilijk of onmogelijk is worden liggen zo op tafel. Geen tijd of energie, te veel stress, een partner die niet meewerkt, of een kleine terugval waardoor alle verandering tot dan

30.000 apps over gewichtsmanagement

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  26 februari 2018

Reacties uitgeschakeld voor 30.000 apps over gewichtsmanagement
Tags: 
Apps op de mobiele telefoon zijn enorm populair. Veel van die apps gaan over gezondheid, met een mooi woord aangeduid als M-health ofwel ‘mobiele gezondheid’. Er zijn inmiddels meer dan honderdduizend apps over gezondheid beschikbaar. Dertigduizend daarvan hebben te maken met gewichtsmanagement. Van die 30.000 gaat een derde over bewegen, een derde over voeding, en een kwart over het monitoren
Brickhouse 2018

8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering

Posted by BRICKHOUSE ACADEMY on  13 december 2017

Reacties uitgeschakeld voor 8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering
Category: Gedragsverandering
Veel mensen denken al weer aan goede voornemens voor 2018. De meeste goede voornemens van 2017 zijn al lang weer in het slop geraakt, dus tijd om ze weer eens af te stoffen. Voor hoe lang? Of het nu gaat om gezonder eten, meer bewegen, minder alcohol nuttigen of juist meer ontspannen: je gedrag veranderen kost tijd en energie. Vaak