Brickhouse Blogt

GOEDE VOORNEMENS? 10 VRAGEN OM JEZELF TE STELLEN BIJ EEN LEEFSTIJLVERANDERING

Posted by Wil Overtoom on 5 november 2018
Reacties uitgeschakeld voor GOEDE VOORNEMENS? 10 VRAGEN OM JEZELF TE STELLEN BIJ EEN LEEFSTIJLVERANDERING
Category: Gedragsverandering

Goede voornemens maken is niet moeilijk, ze uitvoeren wel. Deze tien vragen die je jezelf stelt helpen je op weg bij het veranderen van je leefstijl:

  1. Wat is mijn dwingende noodzaak om te veranderen? Wat is voor jou de belangrijke reden om te gaan

Functional Imagery Training (FIT)

Posted by Wil Overtoom on 30 september 2018
Reacties uitgeschakeld voor Functional Imagery Training (FIT)
Category: Gedragsverandering

FIT: Functional Imagery Training

De zoektocht naar effectieve gedragsveranderingstechnieken gaat door. Recent is er door onderzoekers van de University van Plymouth, Engeland, onderzoek gepubliceerd naar de techniek ‘Functional Imagery Training’. Wat is het en wat kun je ermee?

Wat is het?

Functional Imagery Training is een techniek om de motivatie van iemand te versterken. Daarbij roep je bepaalde beelden bij iemand op. Daarbij gaat het om het in gedachten nemen en voorstellen van een situatie. Het beeld wordt zo levendig mogelijk voorgesteld, inclusief bijbehorende gevoelens, wat je hoort, ziet, ruikt en voelt. Je kunt doelen/een gewenste situatie visualiseren, maar ook het maken van plannen of het omgaan met moeilijke situaties. Voordeel is dat het meer bij emoties aansluit, in plaats van alleen het maken van rationele overwegingen.

Hoe is het onderzocht?

De techniek van Functional Imagery Training is uitgetest in een onderzoek met 141 mensen met overgewicht. De ene helft kreeg een interventie die gebaseerd was op motiverende gespreksvoering. De andere groep kreeg een interventie die ook motiverende gespreksvoering als vertrekpunt had, maar die uitgebreid werd met een Functional Imagery Training.

Beide groepen kregen even veel interventie-tijd en bij beide groepen werd de interventie op dezelfde manier gedaan. Eerst een face-to-face sessie van een uur, daarna een telefonische sessie van 45 minuten, en vervolgens tweewekelijkse booster-telefoongesprekken van een kwartier, die na drie maanden werden afgebouwd tot één per maand.

Gewichtsverlies en buikomtrek zijn vooraf, na zes en na twaalf maanden gemeten. Ook is het belangrijk om te weten dat beide groepen naast deze interventie géén leefstijladvies kregen of bijvoorbeeld tips over wat wel en niet te eten.

Wat zijn de resultaten?

De groep die ook Functional Imagery Training kreeg viel meer af. De Functional Imagery Training groep verloor gemiddeld zeseneenhalve kilo, gemeten na 12 maanden. Hun buikomtrek slonk met ruim negen centimeter, in vergelijking met tweeeneenhalve centimeter in groep die alleen motiverende gesprekken kreeg.

Wat is de conclusie?

Functional Imagery Training lijkt een goede manier te zijn om de motivatie te versterken en kan goed gebruikt worden als onderdeel van een interventie voor mensen met overgewicht.

Meer weten?

Op de volgende website staat uitleg over Functional Imagery Training. Ook staan er filmpjes met voorbeelden van interventies. Je vindt er praktische tips hoe je dit kunt toepassen in je dagelijkse praktijk, ook als je minder tijd hebt dan in de originele FIT-interventie.

Blogs.plymouth.ac.uk/functionalimagerytraining

Bron:
Solbrig L, Whalley B, Kavanagh DJ, May J, Parkin T, Jones R, Andrade J. Functional imagery training versus motivational interviewing for weight loss: a randomised controlled trial of brief individual interventions for overweight and obesity. International Journal of Obesity, 2018.
 
terugval brickhouse

4 Misvattingen over Terugval

Posted by Wil Overtoom on 16 augustus 2018
Reacties uitgeschakeld voor 4 Misvattingen over Terugval
Category: Gedragsverandering

Momenten van terugval horen bij iedere gedragsverandering. Het kunnen eenmalige ‘uitglijders’ zijn, in vaktermen een ‘lapse’. Na meerdere lapses kan er er ook sprake zijn van een ‘relapse’, of te wel een terugval. Hoewel lapses erbij horen, bestaan er zowel bij de cliënt als bij de coach nogal wat misvattingen.

  1. De (re)lapse of terugval begint wanneer de persoon weer

4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes

Posted by Wil Overtoom on 1 juni 2018
Reacties uitgeschakeld voor 4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes
Category: Afvallen

Gedragsverandering kost energie. Op het moment dat je die energie in andere dingen moet stoppen, ligt een moment van terugval op de loer. Op welke momenten en in welke situaties heb je  een grotere kans om een uitglijder te maken?

  1. Bij negatieve gevoelens: je bent boos, voelt je depri, bent gefrustreerd of voel je eenzaam. In zo’n gemoedstoestand kan

Sabotage door anderen bij afvallen

Posted by Wil Overtoom on 1 juni 2018
Reacties uitgeschakeld voor Sabotage door anderen bij afvallen
Category: Afvallen, Gedragsverandering

De sociale omgeving kan support bieden bij een leefstijlverandering zoals gewicht verliezen, maar het tegenovergestelde kan ook. In dat geval saboteren mensen in iemands omgeving de leefstijlverandering. De sabotage komt doordat anderen zich mogelijk bedreigd voelen door de gedragsverandering, of zich afgewezen voelen. Negatieve opmerkingen en saboterende acties zijn onder andere:

    ik heb het nog nooit gedaan

    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

    Posted by Wil Overtoom on 18 april 2018
    Reacties uitgeschakeld voor “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
    Category: Gedragsverandering

    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Dit is een gevleugelde uitspraak van jeugdheldin Pippi Langkous. Helaas denken veel mensen die een gezondere leefstijl willen ontwikkelen daar vaak heel anders over. Ze twijfelen aan hun kunnen en hebben weinig zelfvertrouwen. Bovendien zijn eerdere pogingen ook al gestrand, dus zal het allemaal wel lukken?

    4 x Psychologisch kapitaal

    Posted by Wil Overtoom on 26 maart 2018
    Reacties uitgeschakeld voor 4 x Psychologisch kapitaal
    Category: Gedragsverandering

    Mensen hebben de neiging om bij een leefstijlverandering vooral te focussen op de dingen die (nog) niet goed gaan. Iemands zwakke punten en bedreigingen vanuit de omgeving waardoor de verandering moeilijk of onmogelijk is worden liggen zo op tafel. Geen tijd of energie, te veel stress, een partner die niet meewerkt, of een kleine terugval waardoor alle verandering tot dan

    30.000 apps over gewichtsmanagement

    Posted by Wil Overtoom on 26 februari 2018
    Reacties uitgeschakeld voor 30.000 apps over gewichtsmanagement
    Category: Afvallen, Gedragsverandering
    Tags: 

    Apps op de mobiele telefoon zijn enorm populair. Veel van die apps gaan over gezondheid, met een mooi woord aangeduid als M-health ofwel ‘mobiele gezondheid’. Er zijn inmiddels meer dan honderdduizend apps over gezondheid beschikbaar. Dertigduizend daarvan hebben te maken met gewichtsmanagement. Van die 30.000 gaat een derde over bewegen, een derde over voeding, en een kwart over het monitoren

    Brickhouse 2018

    8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering

    Posted by Wil Overtoom on 13 december 2017
    Reacties uitgeschakeld voor 8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering
    Category: Gedragsverandering

    Veel mensen denken al weer aan goede voornemens voor 2018. De meeste goede voornemens van 2017 zijn al lang weer in het slop geraakt, dus tijd om ze weer eens af te stoffen. Voor hoe lang? Of het nu gaat om gezonder eten, meer bewegen, minder alcohol nuttigen of juist meer ontspannen: je gedrag veranderen kost tijd en energie. Vaak

    brickhouse academy groot gezin

    SMART AAN TAFEL: 7 TIPS

    Posted by Wil Overtoom on 7 november 2017
    Reacties uitgeschakeld voor SMART AAN TAFEL: 7 TIPS
    Category: Afvallen

    In onze eerdere blogs hadden we het al over de (dikmakende) inrichting van je huis, en verleidingen tijdens het doen van de boodschappen. Alles om te helpen je gewicht onder controle te houden. Maar vergeet ook het moment suprême niet: ’s avonds als je aan tafel gaat. Ook dan kun je door rekening te houden met een aantal dingen ervoor