Brickhouse Blogt

ik heb het nog nooit gedaan

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Posted by Wil Overtoom on 18 april 2018
Reacties uitgeschakeld voor “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
Category: Gedragsverandering

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Dit is een gevleugelde uitspraak van jeugdheldin Pippi Langkous. Helaas denken veel mensen die een gezondere leefstijl willen ontwikkelen daar vaak heel anders over. Ze twijfelen aan hun kunnen en hebben weinig zelfvertrouwen. Bovendien zijn eerdere pogingen ook al gestrand, dus zal het allemaal wel lukken?

4 x Psychologisch kapitaal

Posted by Wil Overtoom on 26 maart 2018
Reacties uitgeschakeld voor 4 x Psychologisch kapitaal
Category: Gedragsverandering

Mensen hebben de neiging om bij een leefstijlverandering vooral te focussen op de dingen die (nog) niet goed gaan. Iemands zwakke punten en bedreigingen vanuit de omgeving waardoor de verandering moeilijk of onmogelijk is worden liggen zo op tafel. Geen tijd of energie, te veel stress, een partner die niet meewerkt, of een kleine terugval waardoor alle verandering tot dan

30.000 apps over gewichtsmanagement

Posted by Wil Overtoom on 26 februari 2018
Reacties uitgeschakeld voor 30.000 apps over gewichtsmanagement
Category: Afvallen, Gedragsverandering
Tags: 

Apps op de mobiele telefoon zijn enorm populair. Veel van die apps gaan over gezondheid, met een mooi woord aangeduid als M-health ofwel ‘mobiele gezondheid’. Er zijn inmiddels meer dan honderdduizend apps over gezondheid beschikbaar. Dertigduizend daarvan hebben te maken met gewichtsmanagement. Van die 30.000 gaat een derde over bewegen, een derde over voeding, en een kwart over het monitoren

Brickhouse 2018

8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering

Posted by Wil Overtoom on 13 december 2017
Reacties uitgeschakeld voor 8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering
Category: Gedragsverandering

Veel mensen denken al weer aan goede voornemens voor 2018. De meeste goede voornemens van 2017 zijn al lang weer in het slop geraakt, dus tijd om ze weer eens af te stoffen. Voor hoe lang? Of het nu gaat om gezonder eten, meer bewegen, minder alcohol nuttigen of juist meer ontspannen: je gedrag veranderen kost tijd en energie. Vaak

brickhouse academy groot gezin

SMART AAN TAFEL: 7 TIPS

Posted by Wil Overtoom on 7 november 2017
Reacties uitgeschakeld voor SMART AAN TAFEL: 7 TIPS
Category: Afvallen

In onze eerdere blogs hadden we het al over de (dikmakende) inrichting van je huis, en verleidingen tijdens het doen van de boodschappen. Alles om te helpen je gewicht onder controle te houden. Maar vergeet ook het moment suprême niet: ’s avonds als je aan tafel gaat. Ook dan kun je door rekening te houden met een aantal dingen ervoor

Sabotage door anderen bij afvallen

Posted by Wil Overtoom on 27 september 2017
Reacties uitgeschakeld voor Sabotage door anderen bij afvallen
Category: Afvallen, Gedragsverandering

De sociale omgeving kan support bieden bij een leefstijlverandering zoals gewicht verliezen, maar het tegenovergestelde kan ook. In dat geval saboteren mensen in iemands omgeving de leefstijlverandering. De sabotage komt doordat anderen zich mogelijk bedreigd voelen door de gedragsverandering, of zich afgewezen voelen. Negatieve opmerkingen en saboterende acties zijn onder andere:

    terugval brickhouse

    4 Misvattingen over Terugval

    Posted by Wil Overtoom on 5 september 2017
    Reacties uitgeschakeld voor 4 Misvattingen over Terugval
    Category: Gedragsverandering

    Momenten van terugval horen bij iedere gedragsverandering. Het kunnen eenmalige ‘uitglijders’ zijn, in vaktermen een ‘lapse’. Na meerdere lapses kan er er ook sprake zijn van een ‘relapse’, of te wel een terugval. Hoewel lapses erbij horen, bestaan er zowel bij de cliënt als bij de coach nogal wat misvattingen.

    1. De (re)lapse of terugval begint wanneer de persoon weer
    Misperceptie

    Onrealistisch optimistisch

    Posted by Wil Overtoom on 1 augustus 2017
    Reacties uitgeschakeld voor Onrealistisch optimistisch
    Category: Gedragsverandering

    Om iets aan je gedrag te kunnen veranderen, moet je je eerst bewust zijn van dat gedrag. Voor veel leefstijlgedragingen is het bewustzijn verre van optimaal. Een aanzienlijk deel van de mensen heeft mispercepties over hun gedrag, bijvoorbeeld over de hoeveelheid groente en fruit die zij eten. Ook classificeren veel mensen zich onterechte als een ‘gematigd eter’. Voor bewegen geldt

    brickhouse

    Succesvol afspraken maken met je cliënt: In 4 vragen van wens naar doel

    Posted by Wil Overtoom on 28 juli 2017
    Reacties uitgeschakeld voor Succesvol afspraken maken met je cliënt: In 4 vragen van wens naar doel
    Category: Gedragsverandering

    Gedrag kan een belemmering worden bij het realiseren van wat belangrijk is voor je cliënt.  Gedrag helpt om doelen te realiseren en tegelijkertijd is gedrag dikwijls het grootste struikelblok voor het halen van deze doelen. Gedrag verander je door te oefenen. Het kan helpen daar niet te veel bij na te denken. Oude aangeleerde patronen vervang je door nieuwe patronen.

    4 Fasen bij het afvallen: van honeymoon tot tweesprong

    Posted by Wil Overtoom on 26 juli 2017
    Reacties uitgeschakeld voor 4 Fasen bij het afvallen: van honeymoon tot tweesprong
    Category: Afvallen

    Afvallen is een zaak van lange adem. De eerste tijd val je goed af, maar dan komt de uitdaging om je nieuwe leefstijl op de lange termijn vol te houden. Ervaringen van deelnemers aan een 2-jarig afvalprogramma laten zien dat je verschillende fasen doorloopt.

    1. De ‘Honeymoon’ fase

    Je bent net begonnen met het veranderen van je