Brickhouse Blogt

Ken je concurrentie: een handig werkblad

Posted by Wil Overtoom on 8 juni 2018
Reacties uitgeschakeld voor Ken je concurrentie: een handig werkblad
Category: BLOG, Gedragsverandering

Wanneer iemand begint met het veranderen van zijn leefstijl is de motivatie vaak hoog. Het is nieuw, en iemand besteedt er tijd, aandacht en energie aan. Vervolgens komt het dagelijks leven weer om de hoek kijken. De focus verdwijnt gemakkelijk naar andere zaken. De gedragsverandering blijkt toch niet zo gemakkelijk te zijn als gehoopt, en het concurrerende gedrag wint steeds

4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes

Posted by Wil Overtoom on 1 juni 2018
Reacties uitgeschakeld voor 4 Situaties met een grotere kans op terugval in je oude gewoontes
Category: Afvallen

Gedragsverandering kost energie. Op het moment dat je die energie in andere dingen moet stoppen, ligt een moment van terugval op de loer. Op welke momenten en in welke situaties heb je  een grotere kans om een uitglijder te maken?

  1. Bij negatieve gevoelens: je bent boos, voelt je depri, bent gefrustreerd of voel je eenzaam. In zo’n gemoedstoestand kan

Sabotage door anderen bij afvallen

Posted by Wil Overtoom on 1 juni 2018
Reacties uitgeschakeld voor Sabotage door anderen bij afvallen
Category: Afvallen, Gedragsverandering

De sociale omgeving kan support bieden bij een leefstijlverandering zoals gewicht verliezen, maar het tegenovergestelde kan ook. In dat geval saboteren mensen in iemands omgeving de leefstijlverandering. De sabotage komt doordat anderen zich mogelijk bedreigd voelen door de gedragsverandering, of zich afgewezen voelen. Negatieve opmerkingen en saboterende acties zijn onder andere:

    ik heb het nog nooit gedaan

    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

    Posted by Wil Overtoom on 18 april 2018
    Reacties uitgeschakeld voor “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
    Category: Gedragsverandering

    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Dit is een gevleugelde uitspraak van jeugdheldin Pippi Langkous. Helaas denken veel mensen die een gezondere leefstijl willen ontwikkelen daar vaak heel anders over. Ze twijfelen aan hun kunnen en hebben weinig zelfvertrouwen. Bovendien zijn eerdere pogingen ook al gestrand, dus zal het allemaal wel lukken?

    4 x Psychologisch kapitaal

    Posted by Wil Overtoom on 26 maart 2018
    Reacties uitgeschakeld voor 4 x Psychologisch kapitaal
    Category: Gedragsverandering

    Mensen hebben de neiging om bij een leefstijlverandering vooral te focussen op de dingen die (nog) niet goed gaan. Iemands zwakke punten en bedreigingen vanuit de omgeving waardoor de verandering moeilijk of onmogelijk is worden liggen zo op tafel. Geen tijd of energie, te veel stress, een partner die niet meewerkt, of een kleine terugval waardoor alle verandering tot dan

    30.000 apps over gewichtsmanagement

    Posted by Wil Overtoom on 26 februari 2018
    Reacties uitgeschakeld voor 30.000 apps over gewichtsmanagement
    Category: Afvallen, Gedragsverandering
    Tags: 

    Apps op de mobiele telefoon zijn enorm populair. Veel van die apps gaan over gezondheid, met een mooi woord aangeduid als M-health ofwel ‘mobiele gezondheid’. Er zijn inmiddels meer dan honderdduizend apps over gezondheid beschikbaar. Dertigduizend daarvan hebben te maken met gewichtsmanagement. Van die 30.000 gaat een derde over bewegen, een derde over voeding, en een kwart over het monitoren

    Brickhouse 2018

    8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering

    Posted by Wil Overtoom on 13 december 2017
    Reacties uitgeschakeld voor 8  Tips voor een Positieve leefstijlverandering
    Category: Gedragsverandering

    Veel mensen denken al weer aan goede voornemens voor 2018. De meeste goede voornemens van 2017 zijn al lang weer in het slop geraakt, dus tijd om ze weer eens af te stoffen. Voor hoe lang? Of het nu gaat om gezonder eten, meer bewegen, minder alcohol nuttigen of juist meer ontspannen: je gedrag veranderen kost tijd en energie. Vaak

    brickhouse academy groot gezin

    SMART AAN TAFEL: 7 TIPS

    Posted by Wil Overtoom on 7 november 2017
    Reacties uitgeschakeld voor SMART AAN TAFEL: 7 TIPS
    Category: Afvallen

    In onze eerdere blogs hadden we het al over de (dikmakende) inrichting van je huis, en verleidingen tijdens het doen van de boodschappen. Alles om te helpen je gewicht onder controle te houden. Maar vergeet ook het moment suprême niet: ’s avonds als je aan tafel gaat. Ook dan kun je door rekening te houden met een aantal dingen ervoor

    terugval brickhouse

    4 Misvattingen over Terugval

    Posted by Wil Overtoom on 5 september 2017
    Reacties uitgeschakeld voor 4 Misvattingen over Terugval
    Category: Gedragsverandering

    Momenten van terugval horen bij iedere gedragsverandering. Het kunnen eenmalige ‘uitglijders’ zijn, in vaktermen een ‘lapse’. Na meerdere lapses kan er er ook sprake zijn van een ‘relapse’, of te wel een terugval. Hoewel lapses erbij horen, bestaan er zowel bij de cliënt als bij de coach nogal wat misvattingen.

    1. De (re)lapse of terugval begint wanneer de persoon weer
    Misperceptie

    Onrealistisch optimistisch

    Posted by Wil Overtoom on 1 augustus 2017
    Reacties uitgeschakeld voor Onrealistisch optimistisch
    Category: Gedragsverandering

    Om iets aan je gedrag te kunnen veranderen, moet je je eerst bewust zijn van dat gedrag. Voor veel leefstijlgedragingen is het bewustzijn verre van optimaal. Een aanzienlijk deel van de mensen heeft mispercepties over hun gedrag, bijvoorbeeld over de hoeveelheid groente en fruit die zij eten. Ook classificeren veel mensen zich onterechte als een ‘gematigd eter’. Voor bewegen geldt