Boeken

Een positieve leefstijlverandering levert mensen veel op: gezondheid, energie en vitaliteit. De gedragsverandering die hiervoor nodig is, blijkt voor veel mensen een flinke uitdaging. Dit boek biedt alle inzichten en handvatten om een leefstijlverandering uit te lokken en mensen te ondersteunen en te begeleiden naar een gezonde(re) leefstijl.

Ingrid Steenhuis en Wil Overtoom beschrijven in het eerste deel diverse leefstijlgedragingen, om vervolgens in het tweede en derde deel in te gaan op het veranderen van leefstijl. Hoe zorg je dat mensen zich bewust worden van hun leefstijl, hoe motiveer je ze tot een verandering en hoe dicht je de kloof tussen intenties en gedrag? Hoe verander je ingesleten gewoonten en welke rol speelt de sociale omgeving hierbij? In het derde deel worden daarbij inzichten uit verandermanagement, sociale marketing en gedragseconomie en keuzearchitectuur toegepast op het veranderen van leefstijl.

In het vierde deel van het boek wordt ingezoomd op leefstijlverandering bij kwetsbare groepen zoals mensen met weinig gezondheidsvaardigheden, mensen met financiële problemen, psychiatrisch patiënten, en ouderen.

Het boek is toegankelijk geschreven en is geschikt voor professionals in zorg en welzijn (waaronder hulpverleners ggz, welzijn, zorg, in wijkteams, praktijkondersteuners in de huisartsenpraktijk, leefstijlcoaches, diëtisten, paramedici, trainers, psychologen etc.) die meer willen weten over het veranderen van leefstijl en die hiermee praktisch aan de slag willen in hun dagelijkse praktijk.

Ingrid Steenhuis is hoogleraar Preventie aan de Vrije Universiteit. Wil Overtoom heeft jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en is directeur van de Brickhouse Academy. Brickhouse Academy vertaalt wetenschap over leefstijl en gedragsverandering naar de praktijk.

ISBN: 9789088507489 Prijs: 27,50 (incl btw)

Terugval en verleiding is een praktisch werkboek dat stap voor stap afvallen, de moeilijke momenten daarbij en de verleidingen aanpakt. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en maakt gebruik van theorieën en onderzoek op het gebied van psychologie, gewichtsmanagement en verandermanagement. Het is toegankelijk geschreven met uitleg, voorbeelden, verhalen en oefeningen.

In Terugval en verleiding wordt onder meer beschreven hoe je signalen van een naderende terugval in een vroeg stadium herkent en wat je ermee kunt doen. Wat moet je doen als het toch niet helemaal gelukt is? Hoe zorg je dat je het wél vol kunt houden? Doel is dat je je gewicht beter kunt managen en daardoor beter in je vel zit.

Terugval en verleiding is een boek voor mensen die zelf aan de slag willen, maar ook uitstekend te gebruiken door diëtisten, leefstijlcoaches en psychologen bij de begeleiding van hun cliënten.

ISBN: 9789088506222 Prijs: € 21.50 (incl btw)

Smartsize Me; afvallen op een slimme manier 

Hoe kun je op een verantwoorde manier afvallen en controle krijgen over je gewicht? Dit boek helpt je daarbij. Smartsize Me is niet het zoveelste dieetboek en het schrijft zeker niet voor wat je wel en niet mag eten. Op basis van wetenschappelijk onderzoek over eetgedrag, lichaamsgewicht en gedragsverandering krijg je zicht op je eetpatroon en de redenen waarom je eet.  Op een no-nonsense manier laten de auteurs zien hoe je kunt overleven in de eetjungle en gewicht kunt verliezen.  Met behulp van psychologische inzichten en managementtechnieken leer je focussen op hoeveel in plaats van wat je eet. Aan de hand van praktische tips en lekkere voorbeeldrecepten toont het boek hoe je gangbare gerechten kunt bereiden met minder calorieën. Een positief, goed gefundeerd boek dat inspireert tot blijvende controle over je gewicht.

Smartsize Me is een toegankelijk boek voor mensen die zelf aan de slag willen, maar ook uitstekend te gebruiken door diëtisten, leefstijlcoaches en psychologen die mensen helpen om af te vallen.

Ingrid Steenhuis is hoogleraar Preventie aan de Vrije Universiteit.  Maartje Poelman is diëtist en gezondheidswetenschapper. Wil Overtoom heeft jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en begeleidt verandertrajecten.

ISBN: 97894 63190190  Prijs: €14,95 (exclusief bezorgkosten €1,99)